Scoop.it overzicht week 49 (Cureervlak #1)

Leestijd: < 1

Via mijn werk, blogs en Twitter-feed kom ik veel digitale bronnen tegen. Een deel van deze bronnen vind ik relevant voor mijn collega’s, studenten, en andere geïnteresseerden/volgers. Deze bronnen deel ik via een aantal Scoop.it ‘magazines’. Hieronder een selectie uit de oogst van week 49.

Feedback als effectieve leer- en instructiestrategie
Afgelopen dinsdag verzorgde Desirée Joosten-ten Brinke een OU-weblecture over feedback. Een mooie bron voor de masteropleiding Leren & Innoveren.

Feedback op feedback via screencasts
Een artikel uit de European Journal of Open, Distance and E-Learning over een onderzoek waarin studenten door middel van een screencast feedback geven op de feedback die ze hebben ontvangen van  hun docenten. Met als doel om meer inzicht te krijgen in hoe studenten omgaan met ontvangen feedback.

Verslag EAPRIL congres 2015 op Leeradvies.nl
Collega Richard Kragten bezocht de EAPRIL en deed verslag op zijn blog. Verslagen van o.a. de keynote van prof. dr. Sanna Järvelä over regulated learning in CSCL en de workshop van Jo Tondeur en Bram Pynoo over teacher design teams

Open Educational Resources – A Catalyst for Innovation
Een OECD-rapport met daarin de stand van zaken rondom OER en hoe deze mogelijk kunnen  bijdragen aan innovatie van leren en lesgeven.

Twee bijdragen over tablets in het onderwijs. Aan de ene kant van het spectrum een bijdrage uit:

The Guardian: Inside Steve Jobs schools: swapping books for iPads
Sarah Marsh onderzoekt de Steve Jobs scholen in Nederland.

en aan de andere kant van het spectrum, deze bijdrage uit weer:

The Guardian: Tablets out, imagination in: the schools that shun technology
Ouders in Silicon Valley sturen hun kinderen naar een school waar ICT geweerd wordt.

Meer lezen? Hier vind je mijn ‘magazines’.

Ik hoor graag uw reactie!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mijn blog waarin ik aantekeningen, ideeën, gedachten en ervaringen verzamel. Over onderwijs, leren en creatieve technologie. Over projecten, evenementen en inspiratiebronnen. Over mijn eigen ontwikkeling als professional. Over gras dat groener is aan de overkant. Met hier en daar een off-topic momentopname.

Jeroen Bottema