Deze week bezoek ik de SITE 2014 conferentie in Jacksonville, Florida. SITE staat voor Society of Information Technology and Teacher Education, een conferentie die ik al een poos op mijn lijstje had staan. Ik ben hier niet alleen om kennis te nemen van allerlei ontwikkelingen en onderzoek over de inzet van ICT in de lerarenopleiding maar zal zelf, samen met collega’s, ook een aantal bijdragen verzorgen. Via dit blog zal ik verslag doen van de conferentie.
Symposium
Zoals gezegd, zal ik deze week zelf ook een aantal bijdragen verzorgen, samen met collega’s uit Nederland. Morgen verzorgen ADEF ICT collega Maurice Schols (Fontys Lerarenopleiding in Tilburg) en ik een bijdrage over de Kennisbasis ICT (pdf) in een symposium dat is georganiseerd door Joke Voogt (Uva/Hogeschool Windesheim). Het symposium heeft als titel “How [Dutch] teacher education institutions cope with challenges of teaching and learning in the digital age”. Het abstract van dit symposium:
The assumption underlying the symposium is that teacher education institutions have a dual challenge. At the one hand they need to prepare pre-service students for teaching and facilitating learning in the digital age, including the use of technology in teaching and learning. At the other hand teacher education institutions themselves need to change in order to cope with the challenges of the knowledge society. How Dutch teacher education institutions cope with these challenges is presented and discussed in the symposium.
De bijdrage van Maurice en mij heeft als titel „A National ICT Competency Framework for Student Teachers”. Het betreft hier de Kennisbasis ICT die de ADEF ICT werkgroep heeft samengesteld voor de tweedegraads lerarenopleidingen. Op vrijdag verzorgen wij een sessie over de Kennisbasis ICT op basis van dit paper.
Het symposium kent verder de volgende bijdragen:
- A digital learning environment to facilitate deep learning in teams and the pedagogical/methodological concept behind it (Hans van Bergen & Nanda van der Stap, HU)
- A practical approach towards implementing an environment to facilitate blended learning: Choosing the right blend (Anna Tomson, Michael Nieweg, Bas Bakker, Jan-Willem Doornenbal, HvA)
- An online module to prepare teacher educators for teaching online (Anneke Smits, Hogeschool Windesheim).
Discussiant van het symposium is Ann Thompson (Iowa State University). Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van dit symposium.
Verder
Deze week zal met name in het teken staan van het bijwonen van sessies en contacten leggen. Er is genoeg keus! Ik heb met name interesse in sessies die gaan over professionalisering van docentenopleiders. Daarnaast heeft mobiel leren en de didactische inzet van tablets mijn interesse.
Ik kijk uit op een regenachtig Jacksonville en de St. Johns River met haar vele bruggen. Laat ik de brug maar als metafoor nemen voor deze week: hoe maken we een brug naar een lerarenopleiding die docenten opleidt voor het leren van de toekomst en die betekenisvol ICT kunnen inzetten in leren en lesgeven.
Ik hoop op een leerzame conferentie!