• Home
  • Categorieën
    • icto
    • leren & innoveren
    • event
    • inspiratie
    • leervlak
    • onderzoek
    • off topic
  • Over
  • Mij
  • Disclaimer
  • RSS

Leervlak.nl

Menu
  • Home
  • Categorieën
    • icto
    • leren & innoveren
    • event
    • inspiratie
    • leervlak
    • onderzoek
    • off topic
  • Over
  • Mij
  • Disclaimer
  • RSS
Home  /  icto  /  iPAC-model en de Mobile Learning Toolkit
18 januari 2018

iPAC-model en de Mobile Learning Toolkit

Written by Jeroen
icto DEIMP, iPAC, mobiel leren, mobiele technologie Leave a Comment

Wat is mobiel leren? En hoe kun je affordances van mobiele technologie benutten om (transformatieve) leerpraktijken te ontwerpen die het leerproces ondersteunen? Op basis van een (beperkte) meta-analyse van peer-reviewed articles hebben de onderzoekers drie specifieke didactische kenmerken van mobiele technologie benoemd. Over die didactische kenmerken heb ik al eens eerder geschreven, maar nu heeft het model een naam gekregen: iPAC. In bovenstaande video wordt het framework toegelicht door Kevin Burden

iPAC
Het iPAC-model is er op gericht om docenten te ondersteunen in het ontwerpen van betekenisvolle en authentieke leeractiviteiten met mobiele technologie.

iPAC-framework
via MTTEP.weebly.com

In het midden van het iPAC-model staat time/space omdat mobiele technologie leren in verschillende contexten mogelijk maakt. Mobiele technologie bevordert seamless learning waarbij leren niet meer gebonden is aan een vaste omgeving of tijd. 

Hierom heen staan de drie constructen van het iPAC framework: samenwerken, authenticiteit en personalisering.

Samenwerking
Via de mobiele devices staan lerende in verbinding met andere mensen en hebben ze toegang tot bronnen. Via de mobiele devices ontstaan gedeelde en interactieve omgevingen waar lerenden met elkaar, docenten en andere experts communiceren en samen content delen en creëren.

Authenticiteit
Mobiele technologie ondersteund leren in authentieke contexten, waardoor het leren relevanter en persoonlijker wordt. Leren gebeurt via authentieke taken en/of apps en tools die in bepaalde mate authentiek zijn omdat ze ook gebruikt worden in de praktijk of een afgeleide hiervan. 

Personalisering
Het gaat hier over eigenaarschap van het leren met de mobiele technologie. In welke mate heeft de lerende eigenaarschap over het eigen leren (zie ook vorige blogpost) en kan de leeractiviteit aangepast worden aan de situatie van de lerende, zowel op het niveau van de taak als de device of apps/tools.

Mobile Learning Toolkit
Het iPAC-model is de theoretische basis onder het MTTEP-project, de voorganger van het DEIMP-project waar ik namens het lectoraat TLT bij betrokken ben. In het MTTEP-project is o.a. de Mobile Learning Toolkit voor lerarenopleiders ontwikkeld. In deze toolkit tref je o.a. informatie aan over het iPAC-model, maar ook vragenlijsten voor docenten en studenten om een recente leeractiviteit met mobiele technologie te evalueren. Verder tref je aan: videoscenario’s, een rubric om apps mee te evalueren en een aantal ebooks gericht op docenten. Hieronder een introductie van de Mobile Learning Toolkit.

Deel via
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on LinkedIn
Share on Tumblr

Related Posts

  • Miniconferentie DEIMP-project: Developing & Evaluating Innovative Mobile Pedagogies

    DEIMP mini-conferentie: Designing and Evaluating Innovative Mobile Pedagogies

    26/09/2018
  • Over 5G en de mogelijkheden voor onderwijs

    05/02/2018
  • Verkennend onderzoek naar de inzet van Chromebooks

    25/01/2018

Leave a Reply

Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Leervlak

Leervlak is het webblog van Jeroen Bottema. Over onderwijs, leren en creatieve technologie. Over projecten, evenementen en inspiratiebronnen. Gedachten en ervaringen. Met hier en daar een off-topic momentopname.

Connect

  • Connect on Twitter
  • Connect on Pinterest
  • Connect on LinkedIn
  • Connect on Instagram
  • Connect on YouTube
  • Connect on Tumblr

Reacties

  • Afscheidsrede Jos Franssen: Naar maatwerk in toekomstgericht onderwijs | Mobiliteit&OpenOnderwijs op Over Laurillards’ Conversational Framework
  • Blended Learning (4). Faciliteren van Effectief leren: informatieverwerking | Mobiliteit&OpenOnderwijs op Jeroen van Merrienboer over double blended learning
  • Carry van Bokhoven op Animatie vormgeven aan effectief samenwerkend leren
  • Judith van Hooijdonk op Animatie vormgeven aan effectief samenwerkend leren
  • Daniëlle op Animatie vormgeven aan effectief samenwerkend leren

Twitter

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

Instagram

Load More...Follow on Instagram
Edubloggers
Leervlak.nl is de persoonlijke weblog van Jeroen Bottema  |  Powered by Wordpress - GoBlog  |  Creative Commons van toepassing: BY-NC-SA  |  Disclaimer & privacyverklaring