“I feel what is right”

Leestijd: < 1

Kevin D. Jones schrijft in een blogpost op zijn blog Engaged Learning tussen haakjes het volgende:

That is how I work.  I ‘feel’ what is right, even though I may not understand it fully and I go forward knowing that in the doing I will figure it out.

Dit is herkenbaar voor mij. Het is leren door doen. Producerend leren, oplossingsgericht werken. Ik geef vaak aan dat ‘gevoel’ hierbij belangrijk is. Het is mijn kompas. Het heeft me ver gebracht, en het maakt veel mogelijk. Het is vaak ook een overlevingsstrategie. Het is onderdeel van mijn visie op leren. Belangrijk voor de kenniswerker.

Maar ik heb soms sterke twijfels of deze leerstijl in het onderwijs van vandaag gewaardeerd en ondersteund wordt. We praten er vaak over, maar de praktijk in formele leeromgevingen, zoals vele scholen zijn, is weerbarstig. Wat vindt het onderwijs, mijn collega’s, mijn studenten, nu echt van mensen die zeggen: “I feel what is right”?

barometer1

photo by publicenergy | Flickr

Ik hoor graag uw reactie!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mijn blog waarin ik aantekeningen, ideeën, gedachten en ervaringen verzamel. Over onderwijs, leren en creatieve technologie. Over projecten, evenementen en inspiratiebronnen. Over mijn eigen ontwikkeling als professional. Over gras dat groener is aan de overkant. Met hier en daar een off-topic momentopname.

Jeroen Bottema