Waarheid en vrijheid in het onderwijs. Tegenlicht.

Ik hoor graag uw reactie!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Goede Blog! Mooi onderwerp bij de hoorns gevat. Bij mij blijft de vraag onbeantwoord of we door te spreken over ‘waarheid’ met betrekking tot onderwijs we de nodige innovatie juist niet tegenhouden. ‘Waarheidsvinding’ is een zuiver Newtoniaanse manier van wetenschap bedrijven, alsof alles in waarheden is uit te drukken. Daarnaast blijkt dat mensen die denken in ‘waarheden’ niet openstaan voor andere denkbeelden, zogenaamde andere ‘waarheden’. Door mensen te onderwijzen in ‘waarheden’, leren ze niet kritisch naar de eigen aannames onder die ‘waarheden’ te kijken. Dat is dan ook gelijk de grootste valkuil voor werkelijke innovatie, we ontwikkelen nog steeds jonge mensen tot conformistische denkers, die moeilijk buiten de gebaande paden durven te treden. Voor werkelijke innovatie en een toekomstgericht onderwijs is de vrijheid van het nieuwe leren misschien nog niet eens voldoende vrij. Maar dat is misschien een te moeilijke waarheid.

  2. @Christel

    Dank voor je bijdrage! Hmmm, Dekampanje.org, dat is twee keer in twee dagen dat dit voor bij komt! Kan geen toeval zijn. Ga het eens uitzoeken.

    Vind je de visie die o.a. Moravec beschrijft eigenlijk nog te beperkend? Interessant. Ik zelf ben wat voorzichtiger, nee ietwat pragmatischer. De ‘waarheid’ die Furedi aanbiedt is zeker beperkend, ik ben het helemaal met je eens, maar soms biedt het ook wel vertrouwen. Het biedt een basis. Maar een basis om te vliegen. Zo vrij als een vogeltje, zeg maar. En daarom ben ik het net als jij niet eens met Furedi.

Sliding Sidebar

%d