• Home
  • Categorieën
    • icto
    • leren & innoveren
    • event
    • inspiratie
    • leervlak
    • onderzoek
    • off topic
  • Over
  • Mij
  • Disclaimer
  • RSS

Leervlak.nl

Menu
  • Home
  • Categorieën
    • icto
    • leren & innoveren
    • event
    • inspiratie
    • leervlak
    • onderzoek
    • off topic
  • Over
  • Mij
  • Disclaimer
  • RSS
Home  /  leervlak  /  Laura Vanderkam over timemanagement en vrije tijd
22 december 2016

Laura Vanderkam over timemanagement en vrije tijd

Written by Jeroen
leervlak timemanagement Leave a Comment

De laatste maanden ben ik veel bezig met timemanagement. Hoe ga ik om met het dagelijks jongleren van werk- en privé-activiteiten? Je komt er al snel achter dat het geen vraagstuk is van hoe je nog efficiënter met je tijd om kunt gaan maar dat het vooral over het stellen van prioriteiten gaat. Tony Crabbe stelt dat het gaat om management of attention. Laura Vanderkam praat in bovenstaande TED-talk soortgelijke taal. We have plenty of time! De vraag is welke keuzes maak je wat je met je tijd doet.

Geen toverstokje
Ik loop regelmatig de boekhandel bij Schiphol Plaza binnen. Ze hebben daar een aardige verzameling van allerlei ‘self-help’ titels op de plank liggen. Van die boeken die over ‘jou’ gaan. Zo af en toe hap ik en koop ik dé oplossing voor mijn probleem. Vorig jaar kocht ik het boekje What the most successful people do before breakfast; How to achieve more at work and at home van Laura Vanderkam. In het boekje beschrijft zij hoe succesvolle mensen hun dag indelen waarbij het haar opvalt dat bij deze mensen de meest productieve uren de (vroege) ochtenduren zijn. Dat wilde ik natuurlijk ook!

Maar, zoals Vanderkam uitlegt in haar boekje en in bovenstaande presentatie, het gaat niet om het creëren van tijd door activiteiten nog efficiënter te leren uitvoeren of in te korten. We don’t build the lives we want by saving time. We build the lives we want, and then time saves itself. Waar richt je je aandacht op, welke prioriteiten stel je? Er is geen toverstokje. 

Keuzes maken
Vanderkam geeft aan dat tijd een elastisch concept is. Er zitten 24 uur in een dag en daar kun je niets aan veranderen. Maar je kan de tijd indelen zoals je wilt, afhankelijk van de keuzes die je maakt.  Zeggen dat je ergens geen tijd voor hebt is eigenlijk zeggen dat je het geen prioriteit vindt.

En ook al hebben we het ‘druk’, hoe kunnen we toch leren onze tijd zoveel mogelijk te besteden aan de zaken die we belangrijk vinden. Op het gebied van carrière, relaties en jezelf. Vanderkam stelt voor dat je een prioriteitenlijstje maakt waarbij je aandacht schenkt aan deze drie categorieën. We vergeten altijd onszelf, maar inspanning en ontspanning dienen in balans te zijn. Vanderkam pleit er voor om deze prioriteiten als eerste in je agenda te zetten, nog voor de week begint. Vrijdagmiddag is een perfect moment om dit te doen volgens haar.

Prioriteitenmatrix
Op de korte termijn in eerste instantie een lastige opgave maar volgens haar moeten we op de lange termijn in staat zijn om onze tijd zoveel als mogelijk te (durven) vullen met prioriteiten die belangrijk zijn voor jou. Ik werk zelf met een prioriteiten-matrix. Linksboven in de matrix plaats je de taken die je belangrijk vindt en dringend zijn. Rechtsboven plaats je de taken die je belangrijk vindt maar niet dringend zijn: de toekomstplannen. Hoe krijg je deze toekomstplannen in het kwadrant ernaast? Linksonder staan de taken die onbelangrijk zijn in de zin van dat jij ze niet op je prioriteitenlijstje hebt staan, maar wel dringend zijn. Rechtsonder plaats je de taken die onbelangrijk zijn en ook niet dringend, en misschien moeten anderen dat dan maar doen.

Kijk ik naar mijn gemiddelde week dan ben ik toch te veel bezig met de taken in het kwadrant linksonder in plaats van rechtsboven. Hoe krijg je dat in balans? Vanderkam geeft de suggestie om in plaats van terug te kijken op wat je dit jaar allemaal hebt bereikt maar eens op te schrijven wat het volgende jaar een geweldig jaar gaat maken. In de categorie werk, relatie en jezelf.

Tijd genoeg
En hebben we het ‘druk’? We hebben genoeg tijd om leuke dingen te doen, stelt Vanderkam. Haar rekensommetje is als volgt. 24 uren in een dag maal zeven dagen per week is 168 uren. Daarvan werk je er 40? 56 uur slaap je weg. Hou je 72 uur over. Laat het er 62 zijn. Plenty of time. Het gaat er om hoe je de tijd benut. Ook in kleine beetjes tijd kun je dingen doen die grote impact hebben.

It’s about looking at the whole of one’s time and seeing where the good stuff can go. I truly believe this. There is time. Even if we are busy, we have time for what matters. And when we focus on what matters,we can build the lives we want in the time we’ve got.

En ik heb een hele kerstvakantie om daar eens lekker over na te denken!

Deel via
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on LinkedIn
Share on Tumblr

Related Posts

  • Tony Crabbe over de tijd vinden om te innoveren

    10/11/2016

Leave a Reply

Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Leervlak

Leervlak is het webblog van Jeroen Bottema. Over onderwijs, leren en creatieve technologie. Over projecten, evenementen en inspiratiebronnen. Gedachten en ervaringen. Met hier en daar een off-topic momentopname.

Connect

  • Connect on Twitter
  • Connect on Pinterest
  • Connect on LinkedIn
  • Connect on Instagram
  • Connect on YouTube
  • Connect on Tumblr

Reacties

  • Afscheidsrede Jos Franssen: Naar maatwerk in toekomstgericht onderwijs | Mobiliteit&OpenOnderwijs op Over Laurillards’ Conversational Framework
  • Blended Learning (4). Faciliteren van Effectief leren: informatieverwerking | Mobiliteit&OpenOnderwijs op Jeroen van Merrienboer over double blended learning
  • Carry van Bokhoven op Animatie vormgeven aan effectief samenwerkend leren
  • Judith van Hooijdonk op Animatie vormgeven aan effectief samenwerkend leren
  • Daniëlle op Animatie vormgeven aan effectief samenwerkend leren

Twitter

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

Instagram

Load More...Follow on Instagram
Edubloggers
Leervlak.nl is de persoonlijke weblog van Jeroen Bottema  |  Powered by Wordpress - GoBlog  |  Creative Commons van toepassing: BY-NC-SA  |  Disclaimer & privacyverklaring