“Laat de jongeren nu zelf eens aan het woord over ICT!”

Het lectoraat eLearning van Hogeschool INHolland en Kennisnet zijn deze week gestart met het onderzoek “Laat de jongeren nu zelf eens aan het woord over ICT”.

Op de website van het lectoraat staat:

Wij willen graag weten hoe leerlingen, studenten en jonge, startende leraren aankijken tegen het gebruik van ICT op school en bij het maken van huiswerk. We willen te weten komen hoe ze het gebruiken en of ze ook ideeën hebben over hoe het beter gebruikt zou kunnen worden. Met ICT bedoelen we dan allerlei moderne technologie, van computers en het internet tot mobiele telefoons en digitale foto- en filmcamera’s.

Ik vind het een interessant onderzoek in een tijd waarin ‘het onderwijs’ aan de ene kant kritisch is over de vaardigheden en competenties van jongeren op het gebied van technologie en leren, maar aan de andere kant diezelfde technologie gebruikt om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren. Persoonlijk hoop ik dat het onderzoek mij meer inzicht verschaft over hoe jongeren technologie inzetten in het informele leerproces en op welke manieren dat mijn onderwijs raakt.

Dit onderzoek bestaat naast het kwantitatieve onderzoek ook uit een kwalitatief onderzoek dat in het voorjaar van 2009 zal plaatsvinden. Ditzelfde onderzoek wordt ook uitgevoerd in Australie onder de naam Student’s Voices. De verschillende vragenlijsten staan online en zijn te bereiken via de website van het lectoraat.

Mini-conferentie digitaal portfolio: Passie en beleving centraal!

Vanmiddag stond er een interessante mini-conferentie op het programma, georganiseerd door de mensen van OO-ICTO van INHolland. Drie Schools vertelde over hoe zij studieloopbaanbegeleiding en portfolio’s inzetten in het onderwijs van de studenten. Drie verhalen over ‘work in progress’, zoeken naar de juiste vorm en het maken van keuzes.
Ik heb het verhaal van de School of Education Amsterdam verteld, met de vraag, hoe je studenten eigenaar maakt van hun studieloopbaan en portfolio, centraal.

DPF op de School of Education Amsterdam

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: dpf)

Leerervaringen
Vandaag presenteerden drie Schools. Drie verschillende type opleidingen (Education, Economics en Conservatorium) met de type studenten die op deze opleidingen af komen. Drie Schools met docenten die samen het onderwijs vormgeven, zoveel mogelijk op maat van de student, met een eigen visie. Dat leidt tot drie verhalen over studieloopbaanbegeleiding en portfolio’s die in grote lijnen elkaar overlappen maar in de details van elkaar verschillen. En dat is goed. En van die verschillen heb ik vanmiddag veel geleerd.

Belangrijke leerpunten voor mij gaan met name over hoe belangrijk het is dat studieloopbaanbegeleiding de studenten beweegt om te leren leren en te reflecteren. Dan hebben we het nog niet eens over digitale portfolio’s. “Studieloopbaanbegeleiding moet de passie van de student centraal stellen“, zij Rob van der Sande van het Conservatorium. Passie als motor van studieloopbaanbegeleiding. Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik moet zelf oppassen dat er geen grote afstand gaat ontstaan tussen studieloopbaan en de ontwikkelingen met het DPF. Als er iets helder wordt vanmiddag is dat beide ontwikkelingen elkaar moeten ondersteunen en versterken.

In mijn presentatie legde ik de focus op het creëren van beleving en eigenaarschap met het werken met het digitale portfolio, en hoe we dat proberen te ondersteunen en te versterken door het inzetten van een digitale klas en het werken met de Flip. Beleving en passie! Daar hoort ieder leerproces mee te starten. Ik

En is het zo dat studenten van de lerarenopleiding en kunstvakken meer gemak hebben om een ‘beeldend’ digitaal portfolio vorm te geven? Dit vanwege de concrete kenmerkende beroepssituaties met daaraan verbonden houdingen? En is het zo dat een student aan het conservatorium het makkelijker vind om met een digitaal portfolio te werken omdat hij vaak zelf een website of een MySpace heeft om zich zelf als muzikant in de markt te zetten?

Studieloopbaanbegeleiding met de Flip

Dit schooljaar houden eerstejaars voltijd studenten van de School of Education hun studieloopbaan bij middels het digitaal portfolio. Bekwaamheidsdossiers, stageverslagen en ander bewijsmateriaal worden hier verzameld en gepresenteerd aan studieloopbaanbegeleider, mede-student, docent en assessoren. Aan het einde van dit schooljaar heeft iedere student een ingevuld portfolio. Mooie target.

Eigenaarschap en beleving
Maar er schuilt meer achter deze doelstelling. Een portfolio is meer dan alleen een showdossier. Gekoppeld aan studieloopbaanbegeleiding (slb) en stagepraktijk kan het portfolio de student inzicht geven in zijn kwaliteiten en verbeterpunten. Het portfolio kan de student ondersteunen in het leren leren. Een belangrijke voorwaarde om dit te bereiken is dat er naast werkende techniek en ondersteuning, ook een bepaalde beleving ontstaat bij de student als het gaat om slb en werken met het portfolio. De student moet zich eigenaar voelen van zijn portfolio.

Videoreflectie met de Flip
Hoe bereik je eigenaarschap? In ieder geval is het een proces dat moet groeien. Naarmate het jaar vordert wordt de student steeds vaardiger in het werken met het portfolio en leert hij het effectief inzetten in zijn leerproces. Belangrijk is dat zowel student als slb-er het ‘licht’ zien als het gaat om werken met een portfolio. Daarom zijn wij gisteren gestart met een pilot ‘videoreflectie met de Flip’.

Een aantal studenten heeft deze periode de beschikking over de Flip. Met de Flip neemt de student lesonderdelen op, supervisie met mede-studenten, interviews met docenten op stagescholen etc. Deze filmpjes plaatst de student in zijn portfolio en vraagt zijn mede-student en/of slb-er om feedback. De studenten die de pilot gaan uitvoeren krijgen twee specifieke opdrachten mee, die zijn ontwikkeld door collega’s die dit schooljaar een opleiding volgen voor coaching met behulp van video. De opdrachten geven aan wat de studenten precies moeten filmen, hoe ze dat moeten filmen, maar bevat ook een kijkwijzer waarmee de student achteraf keuzes kan maken om fragmenten te selecteren en die op te nemen in het portfolio.

En wat zou het effect zijn op de SLB-er die een filmpje van de student te zien krijgt en daar feedback op gaat geven. Ik hoop dat het de studieloopbaanbegeleiding een positieve boost geeft! We houden het in de gaten.

Workshop
Maandagmorgen gaven Tom Visscher (OKR/ICTO) en ik maandagochtend een workshop ‘videoreflectie met de Flip’. We hebben met de studenten het hele proces doorlopen. Ik heb uitgelegd wat het nut kan zijn van het vastleggen van zaken op video en hoe makkelijk je dat kan doen met de Flip. Uitleggen hoe de Flip werkt is nog geen minuut werk. We hebben ze weggestuurd met een opdracht: neem een filmpje op van een minuut en vertel over je eerste ervaringen op je stage of vertel wat jouw uitdaging is als je stage gaat lopen.
Vervolgens hebben we ze hands-on meegenomen in de stappen om deze filmpjes in hun portfolio te krijgen:

  • Bestanden op de Flip kopieren naar de computer
  • Bestand openen in MovieMaker, titeltje toevoegen en opslaan als bestand geschikt voor internet
  • Uploaden naar SurfMedia
  • Met virtuele snijmachine begin- en eindpunt markeren van fragment
  • Embed-code opnemen in digitaal portfolio
  • Feedback vragen

Reacties
Reacties van de studenten zijn positief. De Flip is een succes. Het is goed dat ze het hele proces een keer gezien hebben, nu kunnen ze verder met de handleiding. We hebben uitgelegd waarom we voor SURFMedia hebben gekozen, en bijvoorbeeld niet voor YouTube. Bij SURFMedia kan je je filmpjes afschermen en heel specifiek aangeven wie jou filmpje wel mag zien en wie niet. We ontdekten wel wat moeilijkheden met afgeschermde filmpjes bekijken in het digitaal portfolio. Dat gaan we beter uitzoeken. Ook voor ons is het dus goed om het proces een keer te zien. De studenten gaan nu aan de slag en ik ben benieuwd naar de reacties.

Wat in ieder geval gelukt is, is dat de Flip een stukje extra beleving bij de student oplevert. Weer een klein stapje dichterbij eigenaarschap.

Links
Hieronder twee links naar filmpjes op SurfMedia. Je hebt een SURFgroepen account nodig om deze te bekijken. Windows Media format.

In het eerste filmpje leg ik uit aan de studenten wat ze met de Flip gaan doen. Klik hier.

Het tweede filmpje is opgenomen tijdens de mini-conferentie Digitale Leeromgeving door Jos Fransen en Eric Poldner waarin ze brainstormen over het toepassen van de Flip in het onderwijs. Met toestemming hier geplaatst. Klik hier.

TeachMeet NL ’09

TeachMeetNL '0929 januari, tijdens de NOT ’09, organiseert Helikon de unconference TeachMeetNL ’09 in MediaPlaza, Utrecht. Wat is een TeachMeet?

De TeachMeet is een informele bijeenkomst voor iedereen die nieuwsgierig is naar technologie in het onderwijs. Iedereen kan deelnemen en zijn ideeën of geweldige ervaringen uit zijn onderwijspraktijk met anderen delen.

Een TeachMeet gaat over informeel leren, creativiteit, inspireren en laten inspireren. Op de TeachMeet mag  je jouw onderwijsidee, project, visie of gedachten presenteren: via een micropresentatie van 7 minuten (Pecha Kucha-achtig) of een nano-presentatie van 2 minuten. En wil je niet presenteren? Ook goed! Laat je inspireren, spreek iemand aan en praat over je passie voor het onderwijs! Je kan je hier inschrijven (ik sta er nog niet bij, maar dat gaat goed komen)

Krachtige leerervaring
De TeachMeet zou ook een ideaal evenement voor studenten van de lerarenopleiding zijn! Verplichte kost voor iedere beginnende leraar zodat hij/zij een goed beeld krijgt van de ontwikkelingen binnen het onderwijs en informeel leren. Een TeachMeet zou voor de student een betekenisvolle leerervaring opleveren die heel krachtig is! Misschien een idee voor lerarenopleidingen om een ‘open opdracht’ te koppelen aan de TeachMeet met wat reflectievragen en de student die vervolgens laten opnemen in hun portfolio. En er schijnt bier te zijn. Dat moet motiveren.

Leren en bier!
Deze nu al onsterfelijke uitspraak deed de organisator van de TeachMeet, Fons van den Berg a.k.a Helikon, op het Edublogdiner ’08 in Utrecht.

Edublogdiner ’08

Aan de vooravond van de Surf Onderwijsdagen 2008 bevond ik mij op het Edublogdiner in restaurant Lofen in Utrecht. Een gezellig samenzijn van ruim 35 Nederlandse en Vlaamse edubloggers, edutweeters en andere geïnteresseerden. Naast het feit dat wij elkaar allemaal wel ‘online’  kennen via blogs en Twitter, is de bindende factor voornamelijk onderwijs, ict en leren. Goed gezelschap! Des te meer reden om elkaar eens in real life te ontmoeten en bij te praten.

Social software
Hoe zou dat werken? Je kent (bijna) geen gezichten bij de personen.  Nog voor dat we Utrecht CS hadden bereikt was het al geregeld. Via Twitter werd er snel een afspraak ‘om 19:00 bij de AH op Utrecht CS’ gemaakt, zodat er gezamenlijk naar de plaats van bestemming gewandeld kon worden. Onderweg haakten er nog een aantal mensen aan. Goed medium, Twitter.

Onderwerp van gesprek?
De Flip, docent 2.0 vs student 1.0, student 2.0 vs docent 1.0, t-shirt van Pierre Gorissen, Teachmeet van Fons van den Berg, Wilfred Rubens die alles weet over de vriendjes van z’n nichtjes via Hyves en de mooie woorden van Willem Karssenberg. Margeet van den Berg inspireerde ons door op te merken wat voor conferentie je zou kunnen organiseren als je alle aanwezigen iets laat presenteren, een Edublogconferentie! Wat zou er aan de andere tafels allemaal besproken zijn? We zullen het lezen op de blogs. En er was uiteraard applaus voor de geweldige organisatie van Jeroen van Beijnen en Karin Winters.

Vanavond was ik gewapend met de Flip, waarmee ik wat ‘donkere’ opnames heb gemaakt. Een aantal van deze beelden zijn gemaakt door Karin Winters en Wilfred Rubens, wat duidelijk maakt dat de Flip een social tool is.

Impressie van het Edublogdiner ’08

Volg de Onderwijsdagen 2008 via Twitter (#owd2008)

Dit jaar bezoek ik voor het eerst de SURF Onderwijsdagen in Utrecht. Binnen het hoger onderwijs het evenement voor ICT- en e-learning ontwikkelingen.

Backchannel
Ik zal dit evenement live bloggen via Twitter. Via mijn Twitter-account kan iedereen mijn belevenissen volgen. Ik ben zeker niet de enige edutweeter die dit gaat doen. De Onderwijsdagen hebben dit jaar een backchannel in het leven geroepen middels de Twitterfountain. Dat is een kleine webapplicatie (een widget) die alle berichten op Twitter en foto’s op Flickr met de hashtag #owd2008 verzameld en presenteert. Een snelle en informele manier om je zelf op de hoogte te stellen van de ervaringen van de deelnemers aan deze dagen. De Twitterfountain staat hieronder.

Een andere manier om via Twitter de Onderwijsdagen te volgen is via deze link.

Om een zo breed mogelijk publiek te trekken, ook de mensen die er niet bij kunnen zijn, is er een live video stream die een aantal keynotes, pre-conferences en lezingen zal uitzenden. Klik hier voor de livestream.

Tijdens de lunch op dinsdag zal ik aanschuiven bij Werner Vogels, chief technology officer bij Amazon.com, waar we gaan praten over cloud computing in het hoger onderwijs. Uitbreid verslag van de twee dagen later deze week.

Flipping Haarlem

Ik ben de komende dagen even in het bezit van een Flip. Handig om de Onderwijsdagen 2008 mee te verslaan, mee te nemen tijdens het Edublogdiner ’08 en ter voorbereiding voor een pilot met studenten (zie vorige blogpost). Zaterdagmorgen de Flip meegenomen tijdens een ‘rondje Haarlem’. Om te oefenen. Resultaat heb ik in iMovie snel bewerkt en geupload naar YouTube. Zie hieronder. Excuses voor de dramatische cameratechniek.

Ervaringen

Uploaden naar YouTube,  daar is de Flip echt voor gemaakt. De Flip zit in je broekzak om snel te pakken en een gebeurtenis, gesprek of iets dergelijks op te nemen en vervolgens snel te uploaden naar YouTube om te delen met collega’s, kennissen en vrienden. Hij is klein, gruwelijk eenvoudig om te bedienen en ziet er leuk uit!

Zoals je op de beelden kunt zien is de Flip niet echt geschikt voor sfeervolle panoramashots. De Flip Ultra die ik heb kan maar 2x digitaal inzoomen, heeft moeite om zich aan te passen aan het licht en de beeldkwaliteit is matig. Het geluid is overigens prima!

De Flip neemt op in AVI-formaat, maar ik had geen problemen om deze te importeren in iMovie (Mac). De video’s zijn 640 bij 480, 30 frames per seconde. Er is geen mogelijkheid om deze instellingen aan te passen. Met 2 GB aan ruimte kan je ongeveer een uur opnemen. Mijn collega Tom Visscher heeft al een keer 2 uur aan video opgenomen, waarschijnlijk door een firmware upgrade. Je kunt er een flexibele standaard onder schroeven, zodat je de camera kan neerzetten op een tafel of kast. Dat levert rustige beelden op.

De Flip gebruik je voor situaties in kleine ruimtes, bijvoorbeeld tijdens presentaties, lessen of workshops. Of een avondje stappen! Momenten waar je zonder al te veel moeite video wilt publiceren op het web. Het is de ideale tool voor een web 2.0 docent en student! Maar de geboorte van mijn kind ga ik er niet mee opnemen.

Flipping Haarlem

Mini-conferentie gebruik digitale leeromgeving: “You’re in control!”

Donderdag 6 november organiseerde de mensen van OO-ICTO van INHolland een mini-conferentie voor medewerkers. De titel van de conferentie: Gebruik van de digitale leeromgeving. De boodschap van de conferentie: You’re in control!

De Flip

De Flip en Surfmedia
Tom Visscher, één van de video-experts onder de ICTO-ers, startte de conferentie met een hands-on workshop over video. Tom introduceerde ‘de Flip‘. De Flip is een heel handzaam cameraatje niet groter dan een telefoon met een ingebouwde USB-stick. Het materiaal dat je hebt opgenomen kan je via je computer direct op sites als YouTube plaatsen. Het is de bedoeling dat vanaf januari deze Flip’s voor studenten en docenten te leen zijn bij de servicedesks van een aantal INHolland vestigingen.

De School of Education Amsterdam gaat de Flip’s eerder inzetten in een pilot met studenten. In kader van het digitaal portfolio-project gaan studenten met behulp van de Flip’s supervisiegesprekken opnemen waarbij ze vervolgens reflectie- en coachingstechnieken op toepassen. Dat doen ze door hun video snel te bewerken in MovieMaker en vervolgens te uploaden naar SurfMedia. Vanuit SurfMedia kunnen de studenten de video of fragmenten daaruit opnemen in hun digitaal portfolio.

De Flip werkt verbluffend simpel en de bewerking met MovieMaker en upload naar SurfMedia is in minder dan 10 minuten voor elkaar (met een filmpje van ongeveer een minuut). Dat is de kracht van de Flip en ik kan niet wachten om die Flips in de handen van de studenten te drukken.

Docent 2.0
Het tweede gedeelte van de workshop ging over web 2.0 applicaties en wat dat voor de docent betekend en het onderwijs, verzorgd door Annemiek Scholten en Ruth Romijn. Annemiek Scholten gaf met haar presentatie een kijkje in de keuken van haar digitale identiteit, met onder andere:

– Een ingevulde MySite voor intern gebruik, inclusief foto, ervaring en huidige werkzaamheden. Goed ingevulde MySites maken het makkelijk collega’s en studenten op de hoogte te houden van jouw expertise.
– Een profiel op LinkedIn (je CV plus bijbehorend netwerk online) waar ze onder andere alumni volgt. Ook te doen via Hyves.
– bijhouden van vakliteratuur via RSS-feeds (bijvoorbeeld via Google Reader of iGoogle)
– ‘Favorites’ of ‘bookmarks’ delen of zoeken via Delicious.
– Snelle, informele communicatie, overleg en reflectie via Twitter. Annemiek laat live zien hoe Twitter werkt door te laten zien wat de twitteraars (waaronder ik) over de conferentie tweeten. Ook door personen die niet aanwezig zijn. En dat maakt indruk op het aanwezige publiek!

Wat Annemiek hier mee aangeeft,  is dat haar persoonlijke leeromgeving en die van haar werk mede door de web 2.0 applicaties elkaar op verschillende manieren overlappen maar elkaar ook versterken. Door web 2.0 applicaties deel je je jouw kennis met anderen die daar van profiteren en andersom. Contacten via Twitter kunnen soms heel praktisch zijn voor je werk. Trefwoorden zijn: snel, informeel en effectief. Vervolgens is het natuurlijk de vraag hoe je deze instrumenten inzet om je onderwijsdoelen slimmer te bereiken.

Hands-on op de miniconferentie


You’re in control

Twee belangrijke aspecten in het verhaal van Annemiek en Ruth zijn ‘keuzes’ en ‘rechten’. Met web 2.0 gaat het om: “You’re in control”. Daar gaat echter een hele belangrijke keuze aan vooraf. Als je informatie beschikbaar stelt op het internet, deel je dat met anderen of wil je dat beschermen? Tom Visscher maakt deze keuze ook door gebruik te maken van SurfMedia, waar je video kunt beschermen door selectief toegang te verlenen. En als je materiaal van anderen gebruikt? Hoe zit het dan met eigendomsrechten? En wat wil je dat anderen (niet) met jouw materiaal mogen doen? Voor mensen die daar meer over willen lezen wordt het boek van Mischa van Perzie (ook in de zaal aanwezig) over ICT en recht aangeraden.

You’re in control-principe werd doorgevoerd naar het hands-on gedeelte. Kies maar welke web 2.0 applicatie je op wil pikken en bedenk welke effecten het kan hebben voor jouw onderwijs. Zo zijn er een aantal nieuwe Twitter-accounst aangemaakt, werden er MySites ingevuld en zag ik een aantal mensen met Netvibes stoeien.


Ten slotte

Prima conferentie, uitermate geschikt voor docenten die meer willen leren over social software en manieren om onderwijs te ondersteunen en te versterken met ICT-toepassingen. Er was best een aardig clubje aanwezig, waarvan een flink gedeelte toch wel uit specialisten bestonden. Er is in ieder geval behoefte om zo nu en dan met elkaar van gedachten te wisselen en na te denken over onderwijs. Face 2 face. Nu hopen dat die specialisten de boodschap overbrengen naar hun collega’s.

Linktips
23dingen.nl – Ontdek, Speel en Leer over Web 2.0
verzameling links over digitale didactiek verzameld door ICTO via Delicious

Over change, yes we can! en kenniscrisis

Deze week bekeek ik de nieuwe versie van het filmpje Currency Of The Future (je weet wel die met het Ierse deuntje). Zie onderaan deze post. Het stelt de vraag of de  Amerikanen klaar zijn voor de Information Age. Deze nieuwe versie is aangepast op de kredietcrisis en geeft als belangrijkste oorzaak:

How can this be? Most Americans are clinging on to the ‘industrial age’

Met andere woorden, het ontbreekt de VS op dit moment aan innovatief vermogen of in ieder geval het vermogen om het innovatief vermogen op een goede manier in te zetten. Ik ben het daar wel mee eens, en ik denk dat het niet alleen voor de VS geldt, maar ook voor een aantal landen in Europa. Thomas Friedman heeft daar een goed werkje over geschreven: The World Is Flat. Obama is binnenkort president en ik denk dat hij dit goed begrijpt. Hij heeft het over “change” en “yes we can!“. Ik denk dat hij met change aangeeft dat de VS zijn innoverend vermogen moet terug krijgen. Met yes we can! geeft hij aan dat de VS daar toe instaat is mits er sprake is van intrinsieke motivatie om te veranderen en open te staan voor nieuwe ideeën en methoden.

Innovatie in het onderwijs
In het onderwijs gaat het ook over change en yes we can! Het onderwijs is continu onderhevig aan veranderingen. Een docent die zijn les aanpast omdat hij/zij niet helemaal tevreden is, samen binnen een vakgebied een curriculum opbouwen of het integreren van ICT in het leerproces van leerlingen/studenten Het zijn allemaal veranderingen.

De aanwezigheid van de yes we can-factor is belangrijk in het doorvoeren van die veranderingen. Het geeft iets aan over het innoverend vermogen van een school. Samen innoveren betekent dat je als persoon je kwetsbaar op stelt: je bent intrinsiek gemotiveerd om te leren, jouw kennis en vaardigheden vloeien naar je collega’s, jij staat open voor kennis en vaardigheden van jouw collega’s. Dit is van essentieel belang als het gaat om het ontwikkelen van en streven naar steeds beter onderwijs.

Onderwijs in Nederland moet dat innoverend vermogen bewaken en versterken. Er zijn veel situaties te bedenken waar veranderingen negatief doorslaan naar kleine of grote crisissen. Dat ervaren docenten vaak als stress, werkdruk, versnipperd takenpakket, etc. Mijn eigen ervaring is dat als ik te maken heb met een te hoge werkdruk, dat ik overga in een survival mode, overleven. Dat is op z’n tijd niet zo heel erg, onderwijs kent nu eenmaal zijn pieken en dalen. Maar het kan problematisch worden als het een structureel verschijnsel gaat worden.

‘Overleven’ betekent dat je voor je zelf gaat zorgen. En dat is nodig, want anders houd je het niet vol. Maar vaak betekent het ook dat docenten naar binnen gekeerd raken. En dat is niet goed voor het innoverend vermogen. Met het naar binnen gekeerd zijn bedoel ik dat je als persoon even niet meer open staat voor kennis en vaardigheden van je collega’s, dat je je concentreert op je eigen ‘eilandje’ en dus niet zo makkelijk jouw kennis overdraagt of in ieder geval het gevoel hebt dat jouw kennis niet meer overkomt bij anderen. De intrinsieke motivatie verandert of valt weg, want de prioriteiten veranderen. Er is geen sprake van yes we can!

Kenniscrisis
Voor de buitenwereld doen onderwijsinstellingen zich vaak voorkomen als dynamische leeromgeving met allerlei speerpunten en koplopers-activiteiten. Dat kan alleen als de school zijn innoverend vermogen inzet. Als dat aan de binnenkant niet het geval is dan worden er verkeerde verwachtingen geschapen die uiteindelijk niet waargemaakt kunnen worden, omdat de innovatie ontbreekt. Er ontstaat een luchtbel. En wat hebben we sinds een aantal maanden geleerd van luchtbellen? Die worden doorgeprikt, zie de kredietcrisis. Om in onderwijstermen te blijven: misschien kunnen we spreken van een kenniscrisis.

Het is zaak voor het onderwijs in Nederland om te voorkomen dat we met z’n allen naar binnen gekeerd raken. Het is belangrijk dat we blijven bouwen aan een yes we can!-houding: de intrinsieke motivatie van alle betrokkenen om nieuwe dingen te willen leren, open te staan voor elkaars kennis en vaardigheden en met elkaar te staan voor goed onderwijs. Het gaat om het tonen van een houding  die naar buiten gericht is. Binnen scholen, tussen scholen, tussen school en maatschappij. Ik vind dit dat binnen het onderwijs dit de belangrijkste verandering moet zijn.

Dus Mevrouw van Bijsterveldt? Kom maar op met die 90 miljoen, maar investeer het in de mensen op de werkvloer!

Ik heb ondertussen het boek De Leraar Centraal Bij Onderwijsinnovatie besteld. Ik wil er graag meer over lezen en kijken hoe ik zelf gefocust kan blijven op innovatie en hoe ik dat kan meenemen in de ontwikkeling van mijn onderwijs.

Curreny Of The Future III: