Mini-conferentie gebruik digitale leeromgeving: “You’re in control!”

Donderdag 6 november organiseerde de mensen van OO-ICTO van INHolland een mini-conferentie voor medewerkers. De titel van de conferentie: Gebruik van de digitale leeromgeving. De boodschap van de conferentie: You’re in control!

De Flip

De Flip en Surfmedia
Tom Visscher, één van de video-experts onder de ICTO-ers, startte de conferentie met een hands-on workshop over video. Tom introduceerde ‘de Flip‘. De Flip is een heel handzaam cameraatje niet groter dan een telefoon met een ingebouwde USB-stick. Het materiaal dat je hebt opgenomen kan je via je computer direct op sites als YouTube plaatsen. Het is de bedoeling dat vanaf januari deze Flip’s voor studenten en docenten te leen zijn bij de servicedesks van een aantal INHolland vestigingen.

De School of Education Amsterdam gaat de Flip’s eerder inzetten in een pilot met studenten. In kader van het digitaal portfolio-project gaan studenten met behulp van de Flip’s supervisiegesprekken opnemen waarbij ze vervolgens reflectie- en coachingstechnieken op toepassen. Dat doen ze door hun video snel te bewerken in MovieMaker en vervolgens te uploaden naar SurfMedia. Vanuit SurfMedia kunnen de studenten de video of fragmenten daaruit opnemen in hun digitaal portfolio.

De Flip werkt verbluffend simpel en de bewerking met MovieMaker en upload naar SurfMedia is in minder dan 10 minuten voor elkaar (met een filmpje van ongeveer een minuut). Dat is de kracht van de Flip en ik kan niet wachten om die Flips in de handen van de studenten te drukken.

Docent 2.0
Het tweede gedeelte van de workshop ging over web 2.0 applicaties en wat dat voor de docent betekend en het onderwijs, verzorgd door Annemiek Scholten en Ruth Romijn. Annemiek Scholten gaf met haar presentatie een kijkje in de keuken van haar digitale identiteit, met onder andere:

– Een ingevulde MySite voor intern gebruik, inclusief foto, ervaring en huidige werkzaamheden. Goed ingevulde MySites maken het makkelijk collega’s en studenten op de hoogte te houden van jouw expertise.
– Een profiel op LinkedIn (je CV plus bijbehorend netwerk online) waar ze onder andere alumni volgt. Ook te doen via Hyves.
– bijhouden van vakliteratuur via RSS-feeds (bijvoorbeeld via Google Reader of iGoogle)
– ‘Favorites’ of ‘bookmarks’ delen of zoeken via Delicious.
– Snelle, informele communicatie, overleg en reflectie via Twitter. Annemiek laat live zien hoe Twitter werkt door te laten zien wat de twitteraars (waaronder ik) over de conferentie tweeten. Ook door personen die niet aanwezig zijn. En dat maakt indruk op het aanwezige publiek!

Wat Annemiek hier mee aangeeft,  is dat haar persoonlijke leeromgeving en die van haar werk mede door de web 2.0 applicaties elkaar op verschillende manieren overlappen maar elkaar ook versterken. Door web 2.0 applicaties deel je je jouw kennis met anderen die daar van profiteren en andersom. Contacten via Twitter kunnen soms heel praktisch zijn voor je werk. Trefwoorden zijn: snel, informeel en effectief. Vervolgens is het natuurlijk de vraag hoe je deze instrumenten inzet om je onderwijsdoelen slimmer te bereiken.

Hands-on op de miniconferentie


You’re in control

Twee belangrijke aspecten in het verhaal van Annemiek en Ruth zijn ‘keuzes’ en ‘rechten’. Met web 2.0 gaat het om: “You’re in control”. Daar gaat echter een hele belangrijke keuze aan vooraf. Als je informatie beschikbaar stelt op het internet, deel je dat met anderen of wil je dat beschermen? Tom Visscher maakt deze keuze ook door gebruik te maken van SurfMedia, waar je video kunt beschermen door selectief toegang te verlenen. En als je materiaal van anderen gebruikt? Hoe zit het dan met eigendomsrechten? En wat wil je dat anderen (niet) met jouw materiaal mogen doen? Voor mensen die daar meer over willen lezen wordt het boek van Mischa van Perzie (ook in de zaal aanwezig) over ICT en recht aangeraden.

You’re in control-principe werd doorgevoerd naar het hands-on gedeelte. Kies maar welke web 2.0 applicatie je op wil pikken en bedenk welke effecten het kan hebben voor jouw onderwijs. Zo zijn er een aantal nieuwe Twitter-accounst aangemaakt, werden er MySites ingevuld en zag ik een aantal mensen met Netvibes stoeien.


Ten slotte

Prima conferentie, uitermate geschikt voor docenten die meer willen leren over social software en manieren om onderwijs te ondersteunen en te versterken met ICT-toepassingen. Er was best een aardig clubje aanwezig, waarvan een flink gedeelte toch wel uit specialisten bestonden. Er is in ieder geval behoefte om zo nu en dan met elkaar van gedachten te wisselen en na te denken over onderwijs. Face 2 face. Nu hopen dat die specialisten de boodschap overbrengen naar hun collega’s.

Linktips
23dingen.nl – Ontdek, Speel en Leer over Web 2.0
verzameling links over digitale didactiek verzameld door ICTO via Delicious

Over change, yes we can! en kenniscrisis

Deze week bekeek ik de nieuwe versie van het filmpje Currency Of The Future (je weet wel die met het Ierse deuntje). Zie onderaan deze post. Het stelt de vraag of de  Amerikanen klaar zijn voor de Information Age. Deze nieuwe versie is aangepast op de kredietcrisis en geeft als belangrijkste oorzaak:

How can this be? Most Americans are clinging on to the ‘industrial age’

Met andere woorden, het ontbreekt de VS op dit moment aan innovatief vermogen of in ieder geval het vermogen om het innovatief vermogen op een goede manier in te zetten. Ik ben het daar wel mee eens, en ik denk dat het niet alleen voor de VS geldt, maar ook voor een aantal landen in Europa. Thomas Friedman heeft daar een goed werkje over geschreven: The World Is Flat. Obama is binnenkort president en ik denk dat hij dit goed begrijpt. Hij heeft het over “change” en “yes we can!“. Ik denk dat hij met change aangeeft dat de VS zijn innoverend vermogen moet terug krijgen. Met yes we can! geeft hij aan dat de VS daar toe instaat is mits er sprake is van intrinsieke motivatie om te veranderen en open te staan voor nieuwe ideeën en methoden.

Innovatie in het onderwijs
In het onderwijs gaat het ook over change en yes we can! Het onderwijs is continu onderhevig aan veranderingen. Een docent die zijn les aanpast omdat hij/zij niet helemaal tevreden is, samen binnen een vakgebied een curriculum opbouwen of het integreren van ICT in het leerproces van leerlingen/studenten Het zijn allemaal veranderingen.

De aanwezigheid van de yes we can-factor is belangrijk in het doorvoeren van die veranderingen. Het geeft iets aan over het innoverend vermogen van een school. Samen innoveren betekent dat je als persoon je kwetsbaar op stelt: je bent intrinsiek gemotiveerd om te leren, jouw kennis en vaardigheden vloeien naar je collega’s, jij staat open voor kennis en vaardigheden van jouw collega’s. Dit is van essentieel belang als het gaat om het ontwikkelen van en streven naar steeds beter onderwijs.

Onderwijs in Nederland moet dat innoverend vermogen bewaken en versterken. Er zijn veel situaties te bedenken waar veranderingen negatief doorslaan naar kleine of grote crisissen. Dat ervaren docenten vaak als stress, werkdruk, versnipperd takenpakket, etc. Mijn eigen ervaring is dat als ik te maken heb met een te hoge werkdruk, dat ik overga in een survival mode, overleven. Dat is op z’n tijd niet zo heel erg, onderwijs kent nu eenmaal zijn pieken en dalen. Maar het kan problematisch worden als het een structureel verschijnsel gaat worden.

‘Overleven’ betekent dat je voor je zelf gaat zorgen. En dat is nodig, want anders houd je het niet vol. Maar vaak betekent het ook dat docenten naar binnen gekeerd raken. En dat is niet goed voor het innoverend vermogen. Met het naar binnen gekeerd zijn bedoel ik dat je als persoon even niet meer open staat voor kennis en vaardigheden van je collega’s, dat je je concentreert op je eigen ‘eilandje’ en dus niet zo makkelijk jouw kennis overdraagt of in ieder geval het gevoel hebt dat jouw kennis niet meer overkomt bij anderen. De intrinsieke motivatie verandert of valt weg, want de prioriteiten veranderen. Er is geen sprake van yes we can!

Kenniscrisis
Voor de buitenwereld doen onderwijsinstellingen zich vaak voorkomen als dynamische leeromgeving met allerlei speerpunten en koplopers-activiteiten. Dat kan alleen als de school zijn innoverend vermogen inzet. Als dat aan de binnenkant niet het geval is dan worden er verkeerde verwachtingen geschapen die uiteindelijk niet waargemaakt kunnen worden, omdat de innovatie ontbreekt. Er ontstaat een luchtbel. En wat hebben we sinds een aantal maanden geleerd van luchtbellen? Die worden doorgeprikt, zie de kredietcrisis. Om in onderwijstermen te blijven: misschien kunnen we spreken van een kenniscrisis.

Het is zaak voor het onderwijs in Nederland om te voorkomen dat we met z’n allen naar binnen gekeerd raken. Het is belangrijk dat we blijven bouwen aan een yes we can!-houding: de intrinsieke motivatie van alle betrokkenen om nieuwe dingen te willen leren, open te staan voor elkaars kennis en vaardigheden en met elkaar te staan voor goed onderwijs. Het gaat om het tonen van een houding  die naar buiten gericht is. Binnen scholen, tussen scholen, tussen school en maatschappij. Ik vind dit dat binnen het onderwijs dit de belangrijkste verandering moet zijn.

Dus Mevrouw van Bijsterveldt? Kom maar op met die 90 miljoen, maar investeer het in de mensen op de werkvloer!

Ik heb ondertussen het boek De Leraar Centraal Bij Onderwijsinnovatie besteld. Ik wil er graag meer over lezen en kijken hoe ik zelf gefocust kan blijven op innovatie en hoe ik dat kan meenemen in de ontwikkeling van mijn onderwijs.

Curreny Of The Future III:

Welkom op… weer zo’n edublog?

Welkom op mijn blog. Leervlak is een edublog waarin ik ideeën, gedachten en ervaringen verzamel. Over onderwijs, leren en creatieve technologie. Over aardrijkskunde en e-learning. Over gras dat groener is aan de overkant. Met hier en daar een off-topic momentopname.

Hoewel deze blog mijn reflectietool is, heb ik in het achterhoofd mijn directe collega’s als doelgroep. A Mind Full Of Questions, And A Teacher In My Soul (uit Society, Eddie Vedder).

Voor meer achtergrondinformatie over mij en deze blog, zie de pagina’s “Over” en “Mij”.

Deze weblog is overigens prima te lezen op een iPhone of iPod Touch. Ook andere mobiele applicaties kunnen mijn blog lezen via leervlak.mofuse.mobi.

Ik heb al veel onderwerpen in mijn hoofd om over te bloggen, ik was ondertussen al begonnen.

Google Earth op iPhone en iPod Touch

Vandaag een nieuwe app op mijn iPod Touch geïnstalleerd: Google Earth of iPhone Earth. The Sightseer November 2008 issue:

Now you can hold the power of Google Earth in the palm of your hand. With Google Earth for iPhone and iPod touch, you can fly to far corners of the planet with just the swipe of a finger. Explore the same global satellite and aerial imagery available in the desktop version of Google Earth, including high-resolution imagery for over half of the world’s population and a third of the world’s land mass.

Bediening

Het werkt prachtig op mijn iPod. Een ‘double tap’ laat me inzoomen. ‘Pinch’ bewegingen met m’n vingers functioneren als in- en uitzoomen. Het kantelen van de iPod past het gezichtspunt van Google Earth aan. Dit kan je overigens ook uitzetten. Het geografische web bestaat uit twee layers: Wikipedia en Panoramio. Deze zijn via “Opties” te benaderen, waar je ze aan- of uit kunt zetten.

Idee

Mijn eerste reactie: meer layers! En kan ik dan ook mijn eigen layers gebruiken? Met info of stadswandelingen, die leerlingen/studenten dan weer gebruiken terwijl ze met hun eigen iPod/iPhone door de stad lopen. Augmented reality-achtige lesopdrachten met Google Earth for iPods en iPhones. Zomaar wat eerste ideeën.

Beperking

Op een iPod Touch kan Google Earth in ieder geval niet mijn locatie bepalen, door gebrek  aan GPS. Ik zou graag eens de “seacrh near me”- functie uitproberen. Toch maar aan de iPhone?

Een groter probleem en punt van flinke irritatie: mijn iPod Touch kan Google Earth nauwelijks aan. Google Earth loopt om de haverklap vast. De geschiedenis en cache-geheugen in Google Earth wissen helpt niet. En zo vol staat mijn iPod niet. Dat is wel jammer. Maar ik laat deze toepassing wel even staan en hou de ontwikkelingen in de gaten.

Meer info

Google LatLong: Google Earth now available for iPhone (incl. YouTube filmpje)

Screen captures

Google Earth op mijn iPod Touch Google Earth op mijn iPod Touch

Schermafbeeldingen maken van je iPhone of iPod Touch

Google Earth is nu ook beschikbaar voor de iPhone en iPod Touch! Nu ik een weblog heb, ga je gelijk denken aan een artikeltje.

Dan is het natuurlijk handig als je schermafbeeldingen kunt laten zien van je iPod Touch scherm (ik heb nog geen iPhone). Hoe werkt dat?

Er zijn wel wat apps voor de iPhone/iPod beschikbaar, maar die vereisen dat je een “jailbreak” op je apparaat toepast. Daar heb ik nog geen behoefte aan, en is ook niet meer nodig. Zie tutorial.

Genesis

En jawel, de zoveelste edublog is daar!

Over hoe mijn weblog zich denkt te gaan onderscheiden verwijs ik naar de pagina’s Over en Mij. Na een aantal halve pogingen via Web-log.nl en Blogger is deze blog een serieus project aan het worden. Het verschil? Er is visie! In deze post schrijf ik over hoe deze blog online is gekomen.

Uitgangspunten

De missie is er! Er is een opdracht! Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar het juiste platform om die opdracht te ondersteunen. Uitgangspunten voor mij zijn:

  1. Gebruikersvriendelijk en snel, met een vleugje zelf rommelen en sleutelen. Altijd goed voor het zelfvertrouwen (als het lukt tenminste).
  2. Voldoende mogelijkheden hebben om mijn “digitale identiteit” te kunnen presenteren.
  3. Strakke, simpele doch professionele interface: het gaat om de inhoud. Ik begin eenvoudig, misschien zelfs saai, waardoor ik in de loop van de tijd rustig kan bouwen aan een mooie interface.

Ik heb webbased blogapplicaties zoals Web-log.nl, Blogger en WordPress.com bekeken. Een beetje ICTO-er wil natuurlijk ook zelf een blog kunnen installeren en optuigen.  Ik ben bij de installatie versie van WordPress.org terecht gekomen. Met oog op toekomstige wensen qua vormgeving en beheer van de blog leek mij dat de beste oplossing. WordPress bood ook toevallig net die technische puzzel/uitdaging die ik nodig had in een regenachtige herfstvakantie.

Hieronder een stappenplan hoe deze blog tot stand is gekomen.

1. WordPress installeren

Ik heb de tutorial van MacZealots gebruikt om WordPress lokaal te installeren op de webserver van mijn Powerbook. Uiteindelijk is dat prima gelukt, maar ik kwam onderweg wel wat hobbels tegen:

  • Het is niet handig om de Apache-documenten uit de map Webserver te verwijderen, die heb je nodig om de lokale webserver te draaien;
  • De tutorial is gemaakt voor Tiger, een oudere versie van de OS X van Apple. En ook de versies van MySQL en PHP zijn ondertussen vernieuwd. Onder andere door dat mijn webserver plat lag, heb ik het een en ander meerdere malen moeten installeren. Via Twitter kwam @ictcafe met de volgende suggestie die ik ter harte neem voor de volgende keer. Met Xampp installeer je voor de Mac in een keer Apache, MySQL, PHP en Perl. Klaar. Dank je wel Harry.

2. WordPress configureren

Via de zelfde tutorial WordPress geconfigureerd. Het gaat hier met name om de instellingen in het bestand wp-config-sample.php. Hier ben ik een aantal uurtjes mee bezig geweest. Ik kreeg maar geen verbinding met de webserver. Uiteindelijk via een of ander forum kwam ik erachter dat in Leopard de naam van de lokale webserver met een hoofdletter wordt geschreven in plaats van met een kleine letter in vorige versies. localhost wordt Localhost. Tja.

3. Thema van blog

WordPress.org kent een flinke community die allerlei themes en plug-ins voor WordPress blogs ontwikkelen. Ik heb uiteindelijk voor The Journalist thema gekozen, een eenvoudig thema met twee kolommen. Of het voldoet? Ik weet het nog niet, maar ik wil in het begin niet te veel bezig zijn met uiterlijk vertoon. Dit thema is in het engels en dat betekent dat je het thema moet vertalen. Ook in de broncode.

In eerste instantie heb ik via de HTML-editor Nvu de engelse teksten vertaald. Dat is een flink snuffelwerk, want die teksten zitten met name verscholen in de PHP broncode van de pagina’s. Maar via Nvu, met een WYSIWYG-modus, is dat geen probleem.

Echter, sommige veranderingen betekende een totale chaos in de originele lay-out. Op een voor mij onbekende wijze ontstonden er conflicten met de stylesheet die de richtlijnen geeft voor de vormgeving van de blog. Misschien toch wat extra code door Nvu?

Twitter to the rescue. @Kajrietberg gaf in tweets met mij en @ricksrommelhok aan dat hij met de Theme Editor in WordPress werkte. Die had ik even links laten liggen, omdat ik geen code lees. Het maakte het verschil! Door in de Editor te gaan vertalen had ik geen problemen meer met de layout van de weblog. Thanks guys!

4. Inrichten van blog
De rechterkolom is ingericht met diverse plug-ins voor navigatie en ontsluiten van een aantal web 2.0 toepassingen.

Pulldown menuutje van Rubrieken via de Codex van WordPress. De Opslaan in del.icio.us link onder de berichten komt hier vandaan.

5. Uploaden
Ik heb bovenstaande stappen allemaal gedaan op een lokale server op mijn Powerbook. Volgende stap is het uploaden naar het web. Ik had ondertussen de naam van de weblog bedacht en gekeken of die titel als domeinnaam op het web te verkrijgen was. Leervlak.nl was geen probleem.

Ik heb de tutorial van WordPressthemes.nl gebruikt om mij op weg te helpen. Ik moet zeggen dat de admin van 123-Webhost.nl het wel heel gemakkelijk maakt om WordPress te installeren op een remote server. Nadat alles netjes was geïnstalleerd en ingesteld heb ik via FileZilla de WordPress bestanden die ik lokaal had bewerkt naar de remote server geupload. Hier en daar de plug-ins opnieuw instellen, maar voor de rest geen enkel probleem.

Nu mijn blog online stond, heb ik via Feedburner een RSS-feed gegenereerd en die met behulp van een plug-in in de weblog geïntegreerd. Via BraveNewCode vond ik een plug-in die deze blog ook geschikt maakt voor de iPhone en iPod Touch. Via MoFuse is deze blog ook via andere telefoon’s en PDA’s te bekijken: http://leervlak.mofuse.mobi/

En dan staat je blog online en type je dit verhaal.