Maarten Vansteenkiste over moetivatie of motivatie om je te professionaliseren

Vorige week sprak professor Maarten Vansteenkiste op de studiedag van het Velon over professionaliseren van leraren vanuit het perspectief van de motivatietheorie. In welke mate zijn wij gemotiveerd om onszelf te professionaliseren? Waarom zien we soms af van professionalisering? En wat is dan een motiverend professionaliseringsbeleid? De boodschap van Vansteenkiste: “Kwaliteit van motivatie telt!”.

Terugkijken op de vierde BDB-bijeenkomst

Vandaag organiseerde ik samen met mijn collega de vierde bijeenkomst van het BDB-traject voor een groep ‘nieuwe collega’s’ in Haarlem. In de ochtend stond de lespraktijk van de cursisten centraal, met aandacht voor o.a. klassenmanagement. In het middagdeel hebben we gewerkt aan het  BKE-onderdeel van deze periode: het analyseren van toetsen. In deze blogpost beschrijf ik mijn indrukken van vandaag, ook om mijn collega’s op de andere locaties te informeren. Het begint een serie te worden. 

Marcel van der Klink over professionalisering

Professionaliseren. Wat is dat eigenlijk? Op de jaarlijkse studiedag van het Velon deed Marcel van der Klink, lector Professionalisering van het Onderwijs, een pleidooi voor een bredere focus op professionalisering. Van der Klink sprak zich ook uit over het lerarenregister: een verkeerde framing van professionalisering van leraren.

Professionaliseren & ICT: hoe professionaliseer je lerarenopleiders?

Op de jaarlijkse studiedag van het Velon, georganiseerd op de HAN in Nijmegen, stond o.a het thema professionaliseren & ICT centraal. De themagroep ICT in de lerarenopleiding van het Velon, waar ik deel van uit maak, ging in op de vraag hoe zouden wij als lerarenopleiders onszelf professionaliseren als het gaat om het zijn van een rolmodel met de didactische inzet van ICT? Collega’s van het Centre of Expertise Leren & ICT/Ixperium verzorgden in de middag een interessante sessie over dit vraagstuk: professionaliseren via design thinking en designteams van docenten en onderzoekers. Hieronder een verslag van beide sessies.

Tony Crabbe over de tijd vinden om te innoveren

In bovenstaande TedTalk vraagt Tony Crabbe zich af waarom we het altijd zo druk hebben. Woorden van dezelfde strekking hoorden we van Crabbe tijdens de afsluitende keynote afgelopen dinsdag op Dé Onderwijsdagen. How do we find the time to innovate? Volgens Crabbe geen vraagstuk van timemanagement, maar om management van aandacht. Een thema waar ik zelf ook veel mee bezig ben.

De do’s and don’ts van Flipping the Classroom in jouw onderwijspraktijk

Estella Griffioen (Hogeschool Inholland) en Debbie Weerlink (Fontys Paramedische Hogeschool) hebben beide onderzoek verricht naar Flipping the Classroom in het hoger onderwijs. Zij presenteerde op Dé Onderwijsdagen over de do’s en don’ts van Flipping the Classroom en spraken beide over hun onderzoek.

Jet Bussemaker over onderwijs op maat met open digitaal leermateriaal

Op Dé Onderwijsdagen sprak minister van OC&W Jet Bussemaker over het thema onderwijs op maat, en dat vraagt volgens haar ook het benutten van de potentie van open leermaterialen in het onderwijs. In 2025 moet volgens Bussemaker het delen en hergebruiken van open leermaterialen in het hoger onderwijs vanzelfsprekend geïntegreerd zijn. Hier moet in alle openheid en eerlijkheid over gesproken worden, stelde Bussemaker, die zich bewust is van de drempels die op dit terrein nog genomen dienen te worden.

Leren op locatie met apps, mobile devices & wearables

Op Dé Onderwijsdagen verzorgde de SURF Special Interest Group Unwired een sessie over leren op locatie met apps, mobile devices & wearables. Plaatsonafhankelijk leren met behulp van mobiele technologie. Wouter Marra verzorgde de introductie, vervolgens luisterden we naar vijf pitches over voorbeeldmatige inzet van mobiele technologie en wearables.

Robin de Lange over virtual reality in het onderwijs

Op Dé Onderwijsdagen verzorgde Robin de Lange een sessie over virtual reality in het onderwijs. Robin is oprichter van het Virtual Reality Learning Lab en doet onderzoek naar de inzet van VR in het onderwijs. Robin heeft ook meegeschreven aan een artikel over VR in het SURF Trendrapport 2016. 2016 is het jaar van de VR! Hieronder een weergave van deze sessie.