Tien argumenten om te werken met een portfolio

crossposted in nieuwsbrief voor studenten School of Education Amsterdam, Hogeschool INHolland.

top10bannerDit schooljaar werken de eerste- en tweedejaars studenten met het digitaal portfolio (DPF)  om hun studieloopbaan in vast te leggen. Eerstejaars studenten hebben kennisgemaakt met het portfolio en hebben hun instroomdossiers geplaatst. Binnenkort krijgen de eerstejaars studenten een training in het gebruiken van het dpf in combinatie met videoreflectie, om op deze manier de ontwikkeling als lerenden en docent in beeld te brengen. De tweedejaars zijn hier vorig jaar ook mee gestart, gaan dat dit jaar verder uitwerken met extra aandacht op de kwaliteit van peerfeedback.

Waarom?

Maar waarom maken we als lerarenopleiding gebruik van het DPF? Er is een niet onbelangrijk formeel leerdoel. Het DPF dient als basis voor de fasetoetsen. Het portfolio is een assessmentportfolio. Punt. Ook valt er wel iets te zeggen over het feit dat we steeds meer in een digitale wereld leven. Dat gedoe met die papieren verslagen in meervoud en dikke mappen is toch wel eens klaar? Maar dit zijn niet de belangrijkste argumenten waarom we gebruik maken van het DPF. Uiteindelijk gaat het om jouw ontwikkeling als docent.

Argumenten
Hieronder staan 10 argumenten waarom een goed (digitaal-) portolio bijdraagt aan jouw ontwikkeling als docent.

1. Een goed portfolio geeft inzicht in de stappen die jij hebt gemaakt in je ontwikkeling als docent. Het portfolio is een ontwikkelingsportfolio. Het DPF is een tool die je helpt om deze stappen bewust te formuleren. Het helpt je om je studieloopbaan en je ontwikkeling als docent te structureren, het geeft richting. En weten waar je naar toe gaat is altijd prettig.

2. Maak van je leerpunten krachtpunten. Het DPF helpt je om concrete, realistische en haalbare doelen voor jezelf te stellen. Dat maakt de kans op succes groter! Dat motiveert je om je verder te ontwikkelen. Het DPF helpt je om te leren! En dat is een kerncompetentie van de docent: competent in reflectie en ontwikkeling.

3. Leer samen met en door anderen! Het DPF maakt je leerproces transparant. Daardoor is het uitermate geschikt om medestudenten of docenten uit te nodigen om naar specifieke vraagstukken te kijken en op een eenvoudige manier hun feedback te bewaren en te gebruiken voor reflectie.

4. Profileer jezelf! Maak van je DPF een visitekaartje, een showdossier.  Alles wat bijdraagt aan jouw ontwikkeling als docent kan je toevoegen. Niet alleen formele zaken binnen de opleiding, maar ook informeel bewijsmateriaal, zoals de Hyves-pagina die je voor je leerlingen hebt aangemaakt, je organisatietalenten voor de sportvereniging of je eigen website. Laat zien wat jou een goede docent maakt! Deel die met anderen? Waarom zou je je kwaliteiten verbergen?

5. Wil je weten hoe je het leren van je leerlingen kunt sturen en begeleiden? Teach as you preach! Een portfolio toont het niveau van de pedagoog en didacticus in jou!

6. Geen zin in die eindeloze verslagen en reflecties? En dan die vervelende deadlines iedere periode! Door regelmatig gebruik te maken van het DPF leer je compacter te formuleren. Prettig voor jou, en geloof mij, je SLB-er vindt het ook niet zo erg. Maak op een slimme manier gebruik van het DPF om regelmatig over je voortgang te rapporteren en spreidt je studielast.

7. De competenties van de docent zijn lastig in ‘beeld’ te brengen met woorden. En een beeld zegt meer dan duizend woorden. Door gebruik te maken van het DPF ben je in staat om gebruik te maken van audio en video, kan je eenvoudig externe websites koppelen en allerlei formaten digitale documenten plaatsen. Je creëert een rijke, multimediale omgeving, die op creatieve wijze inzicht geeft in jouw ontwikkeling als docent.

8. Het werken met het DPF draagt bij aan de ontwikkeling van vaardigheden in het gebruik van ICT, een belangrijke vaardigheid van een jonge, moderne docent in het onderwijs van morgen.

9. Een goed portfolio is niet alleen voor nu, maar ook voor later! Het CV waar je echt iets aan hebt bij je sollicitatiegesprek. Je toont niet alleen dat je startbekwaam bent  als docent, maar ook dat je open staat voor leren en ontwikkeling. En je toekomstige werkgever wil graag mensen die startbekwaam zijn en die snappen dat ze nooit te oud zijn om te leren. Die een goede docent willen blijven en een betere willen worden. Erg belangrijk voor het onderwijs van morgen!

10. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, dan is het leuk om een portfolio te maken. Je komt erachter dat het beroep van leraar niet zomaar een titel is, maar een veelzijdig, gecompliceerd beroep. Je ontdekt je eigen kwaliteiten en je hebt de tools in handen om dat snel en effectief te publiceren voor jezelf en anderen. En dat motiveert!

Ten slotte
In de komende perioden zullen jullie tijdens de SLB-uren meer aandacht besteden aan het portfolio. Maar belangrijk is vooral dat je zelf er mee aan de slag gaat. Maak het je eigen, zodat het je effectief, en vooral op jouw manier, kunt inzetten in je studieloopbaanontwikkeling. En als je zelf suggesties hebt over het werken met het DPF in combinatie met SLB, laat het je SLB-er weten of surf naar de site DPF & SLB en deel je kennis en ervaringen. Op deze site kan je overigens ook terecht voor handleidingen, videotutorials en de laatste nieuwtjes. Ga naar https://courses.inholland.nl/sites/SoEDUA-DPFSLB/ of via de EduSite. (helaas, alleen te bereiken voor diegene met toegang tot het intranet van INHolland.)

Image source: thirdrail | Blog

Geen Reacties

Laat een reactie achter

Hoor graag uw reactie!

%d bloggers liken dit: