Tedx Talk Diana Laufenberg: leren van je fouten

Collega Maarten Terpstra (GNR8) tipte mij via Yammer op de Ted Talk van Diana Laufenberg, een docent ‘American History’ in Philadelphia. Goed onderwijs gaat volgens haar om ‘experiental learning‘ (leren door doen), ‘empowering the students’ voice‘ en ‘embracing failure‘. Het onderwijslandschap is volgens haar verslaafd aan ‘the culture of the one right answer’. De boodschap dat lerenden geen fouten mogen maken is een verkeerde!

Because learning has to include a amount of failure, because failure is instructional in the proces

..what learning can look like in a landscape where we let go of the idea that kids come to school to get the information but instead ask them what they can do with it. Ask them some really interesting questions, they will not dissapoint! Ask them to go to places, to see things for themselves, to actually experience the learning, to play, to inquire.

We [onderwijs] know how to this better, and it’s time to it better!

De boodschap onderschrijf ik en inspireert mij, net als haar enthousiasme!

Afbeelding: elycefeliz @Flickr

2 Reacties

Jorden Schuddeboom

ongeveer 7 jaar geleden

Ik probeer in mijn eigen lessen leerlingen ook meer aan de gang te zetten met het zelf formuleren van antwoorden op de historische vragen waar ze mee te maken krijgen. En ik herken die terughoudendheid om de controle los te laten en leerlingen zelf te laten nadenken. Je denkt dan: als ik het ze niet allemaal voorkauw, dan begrijpen ze het toch niet. Terwijl het tegengestelde waar is: als ze het niet zelf doen, leren ze alleen heel oppervlakkig. Dus mijn voorgenomen motto voor 2011 is: take-it-away en of het historisch allemaal waterdicht in die hoofdjes komt, daar werken we nog wel aan. En zo niet, dan embrace ik de failure :)

Jeroen

ongeveer 7 jaar geleden

Dank voor je mooie reactie! Ik denk dat het altijd om de balans gaat tussen sturen en loslaten. Door actief met de stof bezig te zijn, is er eerder sprake van deep learning. Daar hoort het maken van fouten bij, maar daar hoort ook een docent bij die ze evt. wijst op die fouten en met de leerlingen praat over wat alternatieven zijn. Extra aandacht voor reflectie dus. Dan omarm je inderdaad het maken van fouten en het leren van je leerlingen! Succes in 2011!

Laat een reactie achter

Hoor graag uw reactie!

%d bloggers liken dit: