Weblecture effectief feedback geven

Vorig studiejaar hebben we in kader van onze onderzoeksprojecten Teaching, Learning & Feedback een korte weblecture opgenomen over het geven van feedback. Dit jaar starten we een aantal nieuwe projecten op waarin collega’s leerpraktijken herontwerpen waarbij ICT wordt ingezet om het proces van peer-review te ondersteunen. In deze leerpraktijken bestuderen studenten de weblecture over het geven van feedback, bespreken dit met de docent, om vervolgens in te gaan op de inhoudelijke criteria voor het geven van feedback. Op basis van feedback van docenten en studenten in de vorige projecten hebben we de weblecture iets aangepast en opnieuw opgenomen. 

We hebben drie weblectures opgenomen. Deze staan op MyMediasite, open voor iedereen:

  1. Effectief feedback geven (Jeroen)
  2. Effectief feedback geven (audiocast, Jeroen)
  3. Giving effective feedback (Engelse variant door Zac Woolfitt).

Interessant om te benoemen zijn de verschillen tussen de weblecture van mij en die van Zac. Ik presenteer rustig, neutraal en informerend, waarbij ik de slides ondersteun. Ik vind de focus op de inhoud belangrijk, waarbij de student ook gedurende het peer-review proces de weblecture moet kunnen benutten.  Zac is expressiever in zijn stijl en maakt bewust gebruik van beeldmateriaal om de inhoud te accentueren. Naast een focus op de inhoud ook de focus op de kijkbeleving, het motiveert!

De talking heads lijken mij effectiever dan de audiocast, maar ik had deze gemaakt om te kijken hoe lang ongeveer de weblecture zou worden.

Hieronder mijn tekst die ik (ongeveer) heb uitgesproken:

Slide 1
Hallo!

Deze weblecture gaat over het geven van feedback.

Slide 2
Gedurende de opleiding krijg je veel feedback van je docenten. Je hebt vast al eens feedback moeten geven aan mede-studenten, en heb je feedback ontvangen van je mede-studenten.

Feedback is belangrijk in het leren, en feedback leren geven is belangrijk in de ontwikkeling van je rol als professional.

Effectief feedback geven is best lastig. Niet alles wat we roepen helpt bij het leren.  Als feedback niet goed wordt gegeven kan het zelfs averechtse effecten hebben!

Om goede feedback te geven is het belangrijk om te weten wat feedback precies is en wanneer deze effectief is.

Slide 3
In deze weblecture worden de volgende onderwerpen besproken. Aan het einde van de weblecture weet je

  1. wat er verstaan wordt onder feedback en welke functies feedback heeft,
  2. begrijp je waarom het geven van feedback aan medestudenten belangrijk is
  3. en heb je een overzicht van aspecten waar je op moet letten om feedback effectief te laten zijn.

De weblecture wordt afgesloten met een aantal voorbeelden.

Slide 4
Feedback is informatie die je krijgt over je prestatie, voortgang of begrip. Herkenbaar is het ontvangen van feedback van je docent, maar feedback kan ook via andere kanalen tot je komen.

Wat belangrijk is dat deze informatie je helpt bij het leren. Feedback moet informatie geven over hoe je van een huidige situatie naar een gewenste situatie kan komen. Daarbij kan de feedback uitgaan wat er nog ontbreekt, gap-feedback, of uitgaan van wat er al is bereikt, progress-feedback.

Slide 5
Dus feedback dient je te ondersteunen bij het leren. Om het leren te bevorderen zou feedback antwoord moeten geven op de volgende vragen:

  1. Wat zijn de doelen die bereikt moeten worden? Feed-up.
  2. Wat zijn mijn vorderingen ten aanzien van deze doelen? Hoe ver ben ik al? Feed-back.
  3. Wat moet ik verder doen om deze doelen te bereiken? Feed-forward.

Slide 6
In je opleiding heb je vaak te maken met het geven en ontvangen van feedback aan medestudenten. Het proces van het geven en ontvangen van peerfeedback noemen we peer-review. Maar waarom organiseren we eigenlijk peerreview? Waarom is het nuttig?

Het proces van peer-review kan zeer waardevol zijn:

  1. Het levert je extra informatie op, naast de informatie van de docent, die je helpt bij het verbeteren van je werk;
  2. Door het geven van feedback ga je jouw werk met dat van anderen vergelijken,
  3. waardoor jeje  eigen werk kritisch gaat overwegen.

Je leert vaak nog meer van feedback geven dan ontvangen.

Bovendien is het geven en ontvangen van feedback iets wat je als professional in het werkveld goed moet kunnen.

Slide 7
Maar zoals ik aan het begin van de weblecture al stelde, effectieve feedback geven is lastig. Als we zomaar wat gaan roepen, dan is het de vraag of deze feedback helpt bij het leren.

Feedback wordt pas effectief als:

  1. De ontvanger de informatie goed kan begrijpen
  2. De informatie op het juiste moment wordt gegeven, zodat de ontvanger deze gelijk kan verwerken
  3. De inhoud van de feedback natuurlijk klopt
  4. De feedback gekoppeld is aan concrete, zichtbare,  onderdelen van een taak, opdracht of prestatie
  5. De feedback de ontvanger ook motiveert om de informatie te verwerken, en daarom is het van belang om goed te letten op de formulering van de feedback: opbouwend, kritisch, en respectvol, en niet oordelend, sarcastisch of beledigend.

Slide 8
Het belangrijkste van feedback is dat het je medestudent helpt om van de huidige situatie naar de gewenste situatie te komen. Feedback is gericht op het bevorderen van het leren.

Om dit te bereiken is het van belang dat de feedback:

  1. Informatie bevat over aspecten van de opdracht, en niet de persoon;
  2. Het uiteraard de juiste hoeveelheid informatie bevat. Te weinig informatie helpt niet bij het leren, bij te veel informatie weet de ontvanger niet waar hij moet beginnen. Richt je op wat NU belangrijk is.
  3. Feedback is meer dan alleen het goede antwoord roepen. Essentieel is dat ie feedback suggesties voor verbetering biedt! Het moet je medestudent helpen om zijn werk te verbeteren.
  4. Je verrijkt je feedback door je commentaar te onderbouwen met voorbeelden.
  5. Op deze wijze zal de feedback de ontvanger stimuleren om er iets mee te doen.

Slide 9
Dus als feedbackgever let je extra op deze punten:

  1. Je weet wat de beoordelingscriteria zijn, hier richt je je feedback op;
  2. Je feedback is correct. En als je twijfelt, dan is dat een belangrijk signaal voor jezelf, over je eigen begrip van de stof. Zoek dan eerst uit of je de stof zelf goed beheerst voordat je feedback geeft.
  3. Bij het geven van feedback stel je je op als een ‘critical friend’ voor je medestudenten
  4. Je feedback is helder en gericht op de opdracht
  5. En is er op gericht om je medestudent te helpen bij het leren.
  6. Daarom is het ook belangrijk om niet te lang te wachten met het teruggeven van de feedback.

Slide 10
Hier lees je een aantal voorbeelden van feedback.

Bij voorbeeld 1 zie je dat de reviewer eerst controleert of hij de tekst goed heeft begrepen. Vervolgens richt hij zich op een aanwijsbaar aspect dat volgens hem niet correct is. Tot slot biedt hij een suggestie, maar formuleert deze zo dat de keuze nog steeds aan de ontvanger is om de feedback wel of niet over te nemen.

Bij voorbeeld 2 wordt opnieuw nagegaan of de gever het formulier goed heeft begrepen, vervolgens noemt hij het aanwijsbare aspect en geeft aan dat dit criterium ontbreekt. Er wordt geen suggestie gedaan, dat zou een beetje vreemd zijn hier.

Bij voorbeeld 3 beschrijft de lezer eerst het waarneembare aspect, dan geeft hij aan wat daarvan het effect is op hem (hij stelt dus niet dat iets zo is, maar stelt hoe hij het ervaart) en geeft vervolgens een suggestie.

Afsluitend
Dank je wel voor je aandacht. Pak deze weblecture er nog eens bij als je in het proces van peer-review zit. Als je vragen hebt neem dan contact op met je docent! Succes met het geven van feedback.

Geen Reacties

Laat een reactie achter

Hoor graag uw reactie!

%d bloggers liken dit: