Digital Storytelling

Digital Story from Alicia Mueller on Vimeo.

Hierboven zie je een voorbeeld van een digital story.

Ik ben deze periode ben ik met een groep studenten ‘digitale verhalen’ aan het maken, ook wel bekend als digital storytelling. Het doel van de opdracht is het maken van een kort maar krachtig verhaal dat als introductie gebruikt kan worden voor een les. Het is aan de studenten om goed na te denken over hoe ze de boodschap het beste kunnen overbrengen.

Door het maken van het digitale verhaal trainen de studenten hun ICT-vaardigheden, verbreden en/of verdiepen ze kennis op hun vakgebied en verplaatsen ze zich in de hoofden van de leerlingen en maken didactische keuzes. Het is een werkvorm waar op betekenisvolle wijze ICT in het vakgebied wordt geïntegreerd. Uiteraard hoop/verwacht ik dat ze in hun stagelessen leerlingen begeleiden in het maken van digitale verhalen.

Wat is digital storytelling?
Bij digital storytelling gaat het om de combinatie van de kunst van de verhalenverteller met digitale multimedia: afbeeldingen, geluid en video. Een digitaal verhaal kan allerlei vormen hebben, maar is altijd vanuit het standpunt van een verteller. Het is een combinatie van digitale beelden, een voice-over die het verhaal verteld en muziek.

Joe Lambert van het Centre for Digital Storytelling beschrijft in zijn Digital Storytelling Cookbook (2010) zeven elementen van digital storytelling:

  • Standpunt. Wat is het standpunt, perspectief, van de maker;
  • Een prikkelende vraag.
  • Emotionele context. Het gaat om serieuze inhoud, die de kijker op een persoonlijke en emotionele wijze aanspreekt. Er is sprake van een vorm van drama.
  • De gave van jouw stem. Jouw stem gebruik je om je boodschap te personaliseren en om de kijker te helpen bij het begrijpen van de context.
  • De kracht van de soundtrack.  Gebruik muziek of andere geluiden om het verhaal te ondersteunen en te versterken.
  • Doseren. Doseer de informatie die je verstrekt. Genoeg om het verhaal te vertellen zonder de kijker te overvoeren met informatie.
  • Tempo. Controleer het tempo van het verhaal: hoe snel of hoe langzaam verloopt het verhaal?

Er zijn verschillende type digitale verhalen (Robin, 2005). Het kan een persoonlijk verhaal zijn. Maar er zijn ook verhalen die een historisch evenement beschrijven, ondersteund met allerlei digitale historische bronnen. Een laatste type zijn de verhalen die een kijker een introductie verschaffen over een specifiek thema of concept. Uiteraard zijn er allerlei mengvormen.
 
Een ‘digitaal verhaal’ is in de praktijk niet langer dan 5 minuten en heeft meestal de vorm van een video, gemaakt in programma’s als MovieMaker of iMovie. Ook in presentatieprogramma’s als PowerPoint is het mogelijk om een digitaal verhaal te maken. Met tools als Animoto of VoiceThread kun je ook het concept van digital storytelling toepassen. Het zijn relatief eenvoudige en aantrekkelijke tools voor leerlingen en snel in te zetten in de praktijk.

Meerwaarde voor het onderwijs
Digital storytelling is zowel een instrument voor de docent als voor de leerling. De docent kan een digitaal verhaal vertellen om  bijvoorbeeld een nieuw thema te introduceren of een abstract concept uit te leggen. Het wordt dan gebruikt om voorkennis te activeren bij de leerlingen, maar er onstaat ook betrokkenheid en intrinsieke motivatie. Juist de gestructureerde opzet van een digitaal verhaal en het gebruik van multimedia kan de leerlingen helpen om de inhoud beter te onthouden (diep leren). Je kan digitale verhalen inzetten om een discussie te faciliteren.

De grootste meerwaarde van het digitaal verhaal voor het leren ontstaat als de leerling zelf een digitaal verhaal maakt. Zo past een leerling allerlei vaardigheden toe:

  1. Informatievaardigheden;
  2. Onderzoeksvaardigheden;
  3. ICT-vaardigheden;
  4. Hogere orde denkvaardigheden & creativiteit;
  5. Meta-cognitieve vaardigheden.

Onderwijs is vaak ‘talig’. Leerlingen moeten veel schrijven. Niet alle leerlingen reageren goed op dit type opdrachten. Het maken van een digitaal verhaal zal deze leerlingen meer aanspreken vanwege het visuele- en auditieve karakter, terwijl het qua niveau en complexiteit niet onder hoeft te doen voor een schrijfopdracht.

Het thema van een digitaal verhaal kan gericht zijn op vakinhoud, maar het onderwerp kan ook de leerling zelf zijn, of iets dat hij heeft meegemaakt. Een digitaal verhaal maken om gedachten te verwoorden of om op een andere wijze te ‘praten’ over moeilijk bespreekbare thema’s. Er zijn situaties denkbaar waar je een leerling een digitaal verhaal laat maken over een probleem dat de leerling ervaart, om op deze manier gedachten op een rijtje te krijgen en zich te uiten. Het wordt daarmee een sociaal verhaal. 

Het maken van een digitaal verhaal doe je niet ‘even’ in een les. Het vergt veel voorbereiding voor zowel docent als leerling. Het is echter wel een opdracht waar leerlingen zich snel eigenaar over kunnen voelen en enthousiast van raken. Tijdens het maken van zo’n digitaal verhaal is er veel ruimte voor informeel leren. ICT-vaardige docenten hebben een streepje voor met digital storytelling. Docenten die twijfelen over hun ICT-vaardigheden kunnen zo’n project heel goed uitvoeren met technische ondersteuning van een collega of ‘ICT-er’.

Links
Ik zal proberen de komende weken wat meer over digital storytelling te posten, over de werkwijze en tools.  Ik verzamel ondertussen allerlei interessante bronnen via Diigo en deel deze met mijn studenten. Een hele mooie Nederlandstalige informatiebron is die van het Sintermeerten College in Heerlen.

2 Reacties

André

ongeveer 6 jaar geleden

wellicht is dit ook een leuke bron voor je: http://www.kleineverhalen.hu.nl/default.htm

Jeroen

ongeveer 6 jaar geleden

Dank voor de bijdrage! Staat in m'n in Diigo bookmarks.

Laat een reactie achter

Hoor graag uw reactie!

%d bloggers liken dit: