Scoop.it overzicht week 50

Via mijn werk, blogs en Twitter-feed kom ik veel digitale bronnen tegen. Een deel van deze bronnen vind ik relevant voor mijn collega’s, studenten, en andere geïnteresseerden/volgers. Deze bronnen deel ik via een aantal Scoop.it ‘magazines’. Hieronder een selectie uit de oogst van week 50.

Collega Jos Fransen werd deze week geïnterviewd voor een Nieuwsuur-item over leren programmeren in het onderwijs. Een trend/discussie die ik van een afstandje volg. Maar door o.a. onderstaande bijdragen was ik snel ingelezen. Note to self: wat doen we op dit terrein in de lerarenopleidingen? 

Hartstochtelijk pleidooi voor programmeren op school, een artikel uit het AD n.a.v. de Codeweek met argumenten voor en enkele bedenkingen.

Wat wij kunnen leren van computing-onderwijs in de Britse praktijk, een bijdrage van Remco Pijpers op de website van Kennisnet: lessons-learned over de implementatie van computational skills in het onderwijs.

Marcus Specht was deze week gastspreker bij de masteropleiding Leren & Innoveren (zie verslag) en dat leverde interessante info op die inzichten geven in de inzet van mobiele technologie en mobiel leren: 

How can tablet technology change teaching and learning?
Een keynote van Specht over de functionaliteiten en affordances van tablet technologie.

Mobile gaming patterns and their impact on learning outcomes: A literature review
Een paper van Schmits, Klemke & Specht (2012) over mobile learning games en effecten op motivatie en leeropbrengsten.

En verder:

E-Merge Presentatie ‘Hoe doe je goed onderzoek naar ICT&O?’
Huib Tabbers (Erasmus Universiteit) presenteerde op de E-Merge bijeenkomst van 18 november j.l. over uitdagingen in onderzoek naar de effectiviteit van ICT in het onderwijs. Bruikbare slides.

Innovatieve didactiek: ontwikkelingen en voorbeelden
Wilfred Rubens schrijft over het rapport Innovating Pedagogy 2015: ‘Onderzoekers van de Britse Open Universiteit signaleren tien richtingen waarin nieuwe didactiek zich aan het ontwikkelen is. ICT speelt daarbij een belangrijke faciliterende en ‘mogelijk makende’ rol.’

Krijg je echt waar voor je geld?
Paul Kirschner schrijft een blog over OER: ‘Beide onderzoeken lieten zien dat de resultaten met OER-materialen minstens gelijk en vaak significant beter waren dan die met leermaterialen van de uitgevers. Met andere woorden, de OER-materialen (goedkoop) waren minstens zo goed – zo niet beter – dan die van de uitgeverijen (duurkoop).’

Meer lezen? Hier vind je mijn ‘magazines’.

Geen Reacties

Laat een reactie achter

Hoor graag uw reactie!

%d bloggers liken dit: