Leren in verbondenheid: #TEDxAmsED

Ik mis onze jaarlijkse Show & Share conferentie bij hogeschool Inholland!

Show en Share was voor mij een event waar ik in aanraking kwam met ideeën van mijn collega’s. Het was een plek waar wij met elkaar konden praten over leerervaringen, innovaties, projecten, dromen… en toekomst! En toekomst bestaat uit ideeën. Show & Share zorgde voor een verbinding tussen al die interessante en inspirerende werelden binnen de hogeschool. Werelden die zo op zich zelf blijken te staan, maar natuurlijk ook veel met elkaar gemeen hebben. De ideeën van mijn collega’s, juist de collega’s van compleet andere opleidingen, helpen mij bij het verbeteren van onze onderwijspraktijk. Show & Share zorgde voor verbinding tussen deze werelden.

Het verbinden van werelden was ook het thema van TEDxAmsterdamED, een event dat eind september werd georganiseerd in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Het fenomeen van de TEDTalks die via internet een miljoenenpubliek bereiken is bekend. Inspirerende sprekers vertellen op een TED(x) bijeenkomst een persoonlijk verhaal, in maximaal 18 minuten of een kleinere variant van 8 minuten. Het publiek bestaat uit een ‘happy few’, die op basis van hun motivatie om deel te nemen worden uitgenodigd voor het event en de ideas worth spreading verder verspreiden. Show & Share.

TEDxAmsterdamED

Ik vond het een eer om aanwezig te mogen zijn op de eerste onderwijs-editie van TEDxAmsterdamED. Het programma bestond uit sprekers die alle stakeholders in het onderwijs vertegenwoordigde. Van politici tot docenten, van leerlingen tot ouders, van consultants tot ondernemers. De centrale thema’s van TEDxAmsterdamED zijn het onderwijs van vandaag en morgen en hoe belangrijk het is om de jongeren in deze maatschappij te verbinden met andere werelden, zodat ze het beste uit zich zelf kunnen halen en samen met anderen een positieve bijdrage kunnen leveren aan het vormgeven van hun leven.

Ik was voor een deel voorbereid op dit event. Maar ik werd ook verrast. Ik stond open voor de visionaire beschouwingen van Lodewijk Asscher over de richting die het onderwijs op moet gaan en de betrokkenheid van ouders en de maatschappij hierin en Andre Wierdsma over leiderschap in het onderwijs. Ik luisterde naar de stoere ‘out-of-the-box’-bijdragen van Stan Putman die een voorstel doet om het TED-principe te integreren in het huidige onderwijs en Karim Amrani die als ondernemer zijn visie op onderwijsverandering deelt. Had ik allemaal verwacht. Verrassend waren de persoonlijke verhalen. Persoonlijke leerervaringen van Allison van Dams en Melanie Burnett, die tegen de stroom in hun dromen realiseren en daarin een rolmodel zijn voor anderen. Claire Boonstra, mede-oprichter van Layar, die haar succes relativeert en ons meeneemt in haar zoektocht naar ‘haar waarde’. Bijdragen die bij mij hard binnen komen en je weer met beide benen op de grond zetten. Leren in zijn puurste vorm en de essentie van waar we het in het onderwijs voor doen.

TEDxAmsterdamED staat in het teken van verbinden van werelden in het onderwijs. Onderwijs is overal. We zijn allemaal docenten. We zijn allemaal studenten. ‘It takes a network to raise a child‘. Het gaat om leren in verbondenheid. Onderwijs gaat om ontdekken en experimenteren. Het krijgen van de mogelijkheid om je eigen pad te kiezen en te ontdekken wat jouw waarde is, waar jouw passie ligt. Onderwijs gaat om het in contact komen met peers die dezelfde passie delen, die jou helpen in je zoektocht en het beste uit je zelf halen.

In dit onderwijs heeft de school als instituut geen monopoliepositie, maar zou het juist een sleutelpositie moeten innemen in dit verbindingsproces. Echter, het model waar de school de autoriteit is en waar de overdracht van kennis van docent naar student centraal staat is te beperkend. Zowel voor de student als de docent. Dit model heeft moeite om zich aan te passen aan de snelle veranderingen in de 21e eeuw. Er is een model nodig waar het leren centraal staat, waar de leeromgeving ontstaat door co-creatie van studenten, docenten en hun peers, binnen en buiten de school. De technologie van vandaag maakt dat mogelijk!

Ik mis onze Show & Share conferentie, een moment dat de verbindingen zichtbaar worden. Het wordt weer eens tijd voor onze eigen ‘TEDxInholland’.  Een plek waar docenten, professionals uit het werkveld en studenten hun visie op leren, onderwijs en de maatschappij kunnen delen met een breder publiek?

Zou iedere opleiding niet een dergelijk evenement moeten organiseren, en studenten uitdagen om dat podium te pakken en te stralen? Aandacht voor verbinden van ideeën binnen onze hogeschool, binnen en tussen de opleidingen, is misschien belangrijker dan ooit. Ideeën zijn de grondstoffen voor innovatie. Ideeën maken de toekomst.

Het is van groot belang omdat ideeën horen bij een persoonlijk leerverhaal. Een verhaal van een student en een docent. Een verhaal over een ontdekkingstocht. En die verhalen moeten gehoord en gedeeld worden.

Show & Share.

(deze column is geschreven voor de laatste ‘ENZO’ van hogeschool Inholland)

TEDxAmsterdamED werd georganiseerd op 27 september 2012 in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Op de website Tedxamsterdamed.nl kunt u terecht voor de TEDTalks van deze dag. Hoewel ik de bijdragen allemaal inspirerend vond, hieronder mijn top 3:

1. Lodewijk Asscher: “A student needs a teacher not explaining why he is failing, but expecting him to succeed”.

2. Andre Wierdsma: “Teachers aren’t in for the money. They want to make a difference”

3. Claire Boonstra: “If education is your only way out, it better make sense”


Geen Reacties

Laat een reactie achter

Hoor graag uw reactie!

%d bloggers liken dit: