Herontwerp training eLearning deel 2: Ontwerpprincipes en brainstorm

Ik hoor graag uw reactie!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Beste JB, Betrokkenheid is een volgens US onderzoek van de onderscheidende eigenschappen van de goede leraar, waarom? Een betrokken leraar weet leerlingen te betrekken. Een tweede onderscheidende eigenschap is dat goede leraren hoge en duidelijke eisen stellen aan de leerling (en aan zichzelf) en er bovenop zitten om het werk van leerlingen steeds te laten verbeteren. (verbeteren is niet de fouten met rood aanstrepen, maar beter maken). Je betrokkenheid is aanstekelijk, maar (zou ik als student me afvragen) wat eis je van je studenten?

  2. Ja, dat is een goede vraag. Ik eis dat ze hun best doen en de opdracht serieus nemen. Want dat betekent dat ze zich zelf en hun competentieontwikkeling serieus nemen. Omschrijf het als een professionele houding. Dat betekent dat ze een eigen leervraag formuleren en daar ook echt een duidelijke ontwikkeling in doormaken. Dat is waar een deel van de beoordeling op gaat hangen.

    Voor de rest vraag ik dat ze open staan voor nieuwe ideeën en werkvormen en voor elkaar. Vervolgens nodig ik ze uit om de leeromgeving te adopteren en eigen te maken. Dan denk ik dat je als student het meeste uit een leersituatie haalt. Ik hoop dat dit betrokkenheid, eigenaarschap en motivatie oplevert voor verdere ontwikkeling.

    Ik zal Marten ook eens vragen of hij zijn gedachten hier over wil laten gaan.

  3. Dit gaat een heel mooi debat worden. Heldere, scherpe leerdoelen en zeggenschap over je eigen leerproces horen bij een heel nader onderwijs concept. Ik zie bij bij de lerarenopleidingen een steeds lastiger wordende spagaat. De buitenwereld eist 2 jaar besteden aan vakkennis en een eindniveau volledig gebaseerd op algemene competenties. Er zal volgens mij gekozen moeten worden. En de sfeer is: de inhoud staat centraal. Daarom slaan de ideeën van Beter Onderwijs Nederland zo aan.Het is geen goede analyse maar wel een weerspiegeling van het algemene onbehagen over te veel vage competenties.
    Overigens een verhelderende uitspraak van een moeder op een ouderavond in het HBO: na het studiehuis in het VO beginnen jullie ook al de begeleiding niet te geven waardoor wij als ouders dat moeten doen (over het invoeren van competentie gericht onderwijs)

  4. Dat gezegd te hebben Auke, ben ik benieuwd wat je dan van deze training vindt. Met name op het punt van begeleiden.

  5. Betrokkenheid toon je inderdaad door er bovenop te zitten. In Word geef ik zo snel mogelijk inhoudelijk commentaar op [via elo] ingeleverd werk van studenten met de Reviewfunctie, en soms verbeter ik zo taalfouten: verbeterde variant van rode potlood.
    Als studenten zich makkelijk van een opdracht willen afmaken, bestaan mijn reacties uit doorvragen à la ‘geef voorbeelden’: positieve feedback.
    Zeker op een lerarenopleidng is ‘practise what you preach’ een continue activiteit. Gebruik de elo op alle mogelijke manieren; dat geeft studenten concrete ideeën. Ook als je Smartboard even vooral een projectiescherm is [voor YouTube-filmpje, je blog, en een snelle chat met mij, zoals gisteren], doe dat dan wel via de SmartBoardfuncties. Effect in de bijdragen ‘wat wil ik leren’ is direct zichtbaar: ‘werken met SmartBoard’!
    Eisen stellen aan studenten zonder goede voorbeelden te geven, kan anders snel ontaarden in straffen voor wie niet aan die eisen voldoet.

Sliding Sidebar

%d